Følg RA på
og
Bilistene som skal nordover må belage seg på omkjøring via Tjensvollkrysset i en ukes tid, i hvert fall om natten. Monteringsarbeidet starter 9. mai og skjer fra klokken 18.00 til klokken 06.00 hver natt den kommende uken. Tar arbeidet lengre tid enn planlagt, kan det bli nattestengt også uken etter.
– Det er selvsagt dumt at vi må legge om trafikken på kveldstid, men vi har klart å finne en løsning som gjør at vi kan kombinere arbeidet med kulvert og tunnel, og som gjør at det hele kan bygges raskere, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord, glad for at byens innbyggere dermed skånes for det som kunne blitt en mye lengre anleggsperiode.
Ryfast og Eiganestunnelen er i rute. Per i dag er 800–900 folk i arbeid på alle kontraktene. Framdriftsplanen følges og alt skal stå ferdig i løpet av 2019. Men noen eksakt dato for åpning er det for tidlig å sette ennå. Etter ferdigstillelse kommer en periode med testing, før bilistene kan ta det nye vei- og tunnelnettet i bruk.
LES OGSÅ: Ryfast og Eiganestunnelen er i rute
Fyller ut
LES OGSÅ: Rogfast ferdig regulert i februar
Grønt tak
LES OGSÅ: Ny avkjøring på motorveien
– Utfordrende overgang
Stavanger kommune blir eier av kulverten. Det er de som skal stå for beplantningen.
Med et drøye 5000 kvadratmeter stort nytt friområde, åpner det seg muligheter for Stavanger kommunes avdeling for park og vei. Men det er også en del begrensninger for hva som kan vokse på en kulvert.
– Under planleggingen måtte vi selvsagt se til den allerede eksisterende vegetasjonen på begge sider. Vi må også tenke på størrelsen på beplantningen – man kan ikke ha store trær oppå en kulvert, forklarer Hilde Uberg, arkitekt i Park og vei.
Grøntplanen ble lagt fram for miljø- og utbyggingspolitikerne i april.
– Kulverten ligger i grenselandet mellom by og natur. Å skape en god overgang fra skogen på den ene siden til naturområdet Mosvatnet på den andre, har vært utfordrende, sier Uberg.