Stavanger

Ryfast og Eiganestunnelen er i rute

Til tross for at det plutselig dukket opp en gammel bossplass under gravearbeid, er Ryfast-prosjektet innenfor rammene både kostnads- og tidsmessig.

Følg RA på Facebook og Twitter!

Av Eigil Kloster Osmundsen

Prosjektleder Gunnar Eiterjord har fått uforutsette utgifter på grunn av en gammel bossplass i den tidligere motorveien. Tunnelbyggingen er likevel i rute tids- og kostnadsmessig.

– Ligger Ryfast foran skjema?

– Nei, vi ligger ikke foran skjema, men foreløpig er prosjektet under full kontroll, sier Gunnar Eiterjord, som er prosjektleder ved Ryfast og Eiganestunnelen for Statens vegvesen.

LES OGSÅ: Naturvernforbundet: Politianmelder Ryfast

Han melder om utfordringer.

– Det er alltid slik at det oppstår uforutsette faktorer ved et såpass stort og komplisert prosjekt. I tillegg til å støte på søppelfylling i den gamle motorveien har det også vært en del kabler og ledninger som ikke var registrert på forhånd. Dessuten er det krevende med midlertidige trafikkomleggelser. Det blir en del ekstrautgifter knyttet til disse momentene. I sum ligger vi an som planlagt, sier Eiterjord videre.

Han påpeker at de styrer etter fristene og milepælene i den opprinnelige kontrakten.

– Prosjektet skal være ferdig i løpet av 2019. Når vi kommer til sikkerhetstesting av tunneler i dette året, kan vi si mer om når anlegget kan åpnes. Det gjenstår store mengder arbeid, og det vil følgelig eksistere usikkerhet knyttet til framdrift, sier han videre.

Eiterjord kan ikke bekrefte at Eiganestunnelen vil bli ferdig før resten av prosjektet.

LES OGSÅ: Ny milliardsprekk for Ryfast

– Tunnelsprengningsdelen er sannsynligvis ferdig tidligere ved denne tunnelen enn ved de andre. Samtidig er det slik at det skal bygges opp veioverbygging, det skal bygges element, samt at mye avansert trafikkstyringsutstyr må på plass. Per i dag styrer vi etter at alt skal være ferdig samtidig, sier Eiterjord.

Han legger til at anleggsmarkedet pleier å være mer stabilt enn markedet i byggebransjen.

– Entreprenørmarkedet har vært greit mens vi har holdt på. Vi har konsentrert oss om lav konkurranse slik at det passer både for det norske og det europeiske markedet, sier han.

LES OGSÅ: Ryfast-kontrakt signert

Mer fra Dagsavisen