Nyheter

Dette må til for å få flere ruter til Sola

I 2019 hadde Sola 50 direkteruter. Kommer regionen noen gang til å ha det samme flytilbudet?

Stavanger lufthavn Sola mistet flere direkte flyruter både før og under koronapandemien. Denne uken kom nyheten fra Lufthansa om at direkteforbindelsen til Frankfurt er på rutemenyen fra og med 2. mai neste år.

Frankfurt-ruten har vært den viktigste ruten å få tilbake siden Lufthansa la den ned i oktober 2015.

Hva med tiden framover? I 2019 hadde Sola rundt 50 direkteruter, fordelt på 30 faste ruter og 20 charterruter. På den «verste» tiden under pandemien var det ikke mulig å reise direkte til København eller London. Siden har tilbudet bedre seg noe. Amsterdam er tilbake i nærmest normal frekvens. København er tilbake. London er fortsatt redusert. Foreløpig er det kun Norwegian som flyr til Gatwick.

Vil Sola og Stavanger-regionen noen gang få det samme flytilbudet?

Usikkert

– Det er utrolig vanskelig å spå. Mye på grunn av koronapandemien. Alle regnet med at trafikken ville være tilbake til nå, men nå sitter vi her og er ikke i nærheten, sier Thomas Bergeland til RA.

– Det handler først om å få tilbake rutene vi hadde. Det håper jeg. Tidligere fryktet jeg at vi måtte via Gardermoen, noe ingen ønsker. Nå ser situasjonen meget bedre ut, nå som vi har Amsterdam, København og Frankfurt, legger han til.

Bergeland ble i juni 2018 ansatt som ruteutvikler i Greater Stavanger. Målet var å skaffe regionen nye flyruter. Greater Stavanger ble nedlagt da det ble politisk skifte i Stavanger. Bergeland har fortsatt sitt arbeid i Region Stavanger og fra nyttår i næringsavdelingen til Rogaland fylkeskommune.

At Lufthansa har valgt å satse på Stavanger igjen gir håp, mener Bergeland.

– Det er utrolig gledelig at de kommer tilbake. Pandemien har endret flytrafikken. Viss ruter forsvinner, men det gir også muligheter for andre. Kanskje ser Lufthansa at konkurransebildet har endret seg siden sist.

Regionen må gjøre seg attraktiv

Det beste Stavanger-regionen kan gjøre for å få bedre flytilbud er å gjøre seg lekker for utenlandske turister.

– Vi må satse mer på reiseliv. Det hjelper lite med et fullt fly fra Stavanger, når de er tomme seter til Stavanger. Manchester-ruten er et godt eksempel på det. På vei bort til Manchester var setene fulle av stavangerfolk som skulle se fotballkamp eller ha seg en helg i Manchester. Få engelskmenn reiste andre veien. Det var få briter som ville hit i helgen. Bergen, derimot, har fullt belegg begge veier.

– Vi her i regionen kan reise så mye vi vil, men dersom de er tomme seter andre veien, er det vanskelig å opprettholde ruten, sier Bergeland.

Han mener turismeproblemet var reelt tidligere, men ikke like synlig. Oljefolket fylte opp flyene, hotellene og restaurantene i ukedagene. Det var nok, selv om helgene var tomme.

– Nå venter alle at næringslivet skal reise mindre. Da er det viktig å satse på turisme og fritidsreiser. Og Stavanger-regionen har blitt mye bedre på dette, poengterer Bergeland.

– Vi må gjøre Stavanger-regionen og resten av fylket til en helårsdestinasjon. Spanjolene og tyskerne kommer ikke hit for fint vær. For dem er det eksotisk med regn og skyer som henger lavt i fjordene. Vi må spille på det vi faktisk har, avslutter Bergeland.

Lufthavndirektøren: – Nøkkelen er passasjerer begge veier

Lufthavndirektør Anette Sigmundstad er enig med Bergeland.

– Nøkkelen for oss er å få folk begge veier. De rutene som klarer det, er de som blir værende, sier hun.

Lufthavndirektøren tror fritidsreisene kommer til å ta en større andel av flytrafikken.

– Tradisjonelt har Sola hatt mye forretningstrafikk. Nå varsler næringslivet at de vil reise mindre. Da er det veldig viktig at vi fyller opp setene med andre typer reiser, både fra Sola og til Sola.

Sigmundstad mener regionen har klart å samle seg enda mer de siste årene.

– Å markedsføre regionen er arbeid som går over tid. Mye bra er gjort før, men framover blir dette enda viktigere. Gjennom pandemien har vi vist at vi er et land som fungerer bra. Vi har mye plass og ren natur. Det er gode salgsargumenter, i tillegg til at vi er en veldig variert region med fjord, fjell, strand, kultur og mat. Det er også viktig at folk kjenner sin egen region, at vi er flinke til å skryte og snakke opp. De som kommer hit må ville komme igjen, sier Sigmundstad.

Ser til Spania

Fersk reiselivsdirektør i Region Stavanger, Per Morten Haarr, sier det var utrolig viktig å få på plass Frankfurt.

– Det tyske markedet gir oss fantastiske muligheter. Nå er det andre muligheter vi kan se på. Turistmarkedet Spania og Italia har økt. Kanskje kan det være noe å se på nærmere.

– Nå blir turismesegmentet like viktig som energi, olje og gass, sier Haarr.

---

Direkteruter Sola flyplass:

Utenlands:

  • Aberdeen
  • Alicante (hver lørdag fram til sommeren)
  • Amsterdam
  • Billund (fredag og lørdag fra slutten av januar)
  • København
  • Esbjerg
  • Frankfurt (fra 2. mai 2022)
  • Gdansk
  • Gran Canaria
  • Kaunas
  • Krakow
  • London
  • Malaga
  • Manchester (starter opp to ganger i uken fra mars 2022
  • Reykjavik (via Trondheim, starter Mai 2022)
  • Riga (foreløpig kun mai-juni 2022)
  • Stockholm (fra mars 2022)
  • Szczecin

Innenlands:

  • Bergen
  • Oslo,
  • Sandefjord
  • Trondheim

Rutene har ulik frekvens. Noen er flere ganger daglig, andre en gang i uken eller sjeldnere.

Kilde: Avinor

---

Mer fra Dagsavisen