Nyheter

Nye sykkelregler provoserer: – Helt idiotisk. Da kan jeg like gjerne gå

I slutten av mai kom det nye regler om hvor fort en syklist kan kjøre forbi fotgjengere på et fortau.

– Jeg tror folk tenker litt som meg, at de er litt «øvejidde» og overraska, men at de likevel kommer til å gjøre som før. Jeg håper i alle fall det, for jeg ønsker ikke at den idiotiske regelen medfører at folk tar bilen i stedet for. Det ville jo vært helt latterlig, sier Per G. Rødland til RA.

Regelen han snakker om trådte i kraft 18. mai og gjelder sykling på fortau. Regelen sier at «Sykling på gangvei, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen.».

For Rødland er det delen som omhandler 6 km/t på fortau som irriterer.

– Kona mi går fortere enn 6 km/t. Hvis jeg skal sykle så sakte har det nesten ingen hensikt å sykle lenger. Jeg bor i sentrumsnær distanse, og det er alltid fotgjengere overalt. Det hadde vært fint med en alternativ sykkelsti, men det er det jo heller ikke, sier Rødland.

Skal fortsette å være lovbryter

Rødland tror de nye regelendringene først og fremst er myntet på elsparkesykler og elsykler og deres inntog på fortauene, men han føler nå at alle på hjul skjæres over samme kam.

– For oss som sykler for å komme oss fra et punkt til et annet blir det helt idiotisk å skulle holde 6 km/t. Helt idiotisk. Da kan jeg like gjerne gå, sier Rødland.

Per G. Rødland. Nye regler for syklister

Han mener det er elsparkesyklene som er det største problemet, og at en idé kunne vært å spesifisere at fartsbegrensningen gjelder motoriserte kjøretøy.

– Jeg har alltid syklet, så for meg har ikke dette noen voldsom betydning. Men jeg synes det er latterlig hvis det skal bli gitt bøter fordi vi sykler fortere enn 6 km/t. Sett deg på en sykkel og prøv. Det er nesten så det står stille, sier Rødland.

– Selvfølgelig skal man bremse og kjøre sakte forbi fotgjengere. Man skal jo alltid ta hensyn. Men 6 km/t er et veldig lavt tall, og det er ikke lett å sykle så sakte, for det er nesten som å stå i ro, legger han til.

– Så hva tenker du, da? Skal du slutte å sykle?

– Nei, det kommer jeg ikke til å gjøre. Jeg skal fortsette å være lovbryter, sier Rødland til RA.

Syklistene bør ikke klage

Rune Svensen er seksjonsleder for trafikk og sjø i Sør-Vest politidistrikt. Han sier den nye lovendringen ikke egentlig er en endring, men en presisering.

– Det er en presisering av en regel som alltid har vært, og som har som formål å sikre at syklistene sykler forbi fotgjengerne i gangfart. Den eneste forskjellen er at det nå er satt et tall der, altså 6 km/t. Fortauet er fotgjengernes område som syklistene kun får «låne», så dette er ikke noe syklistene bør klage på, sier Svensen til RA.

– På fortauene går det fotgjengere i alle varianter; svaksynte, eldre og unge. Det er åpenbart at syklistene må ta hensyn, legger han til.

Hva som skjer med syklistene som kjører for fort forbi fotgjengere gjenstår å se. Svensen sier dette ikke er et stort satsingsområde for politiet, og at de kun er interessert i de groveste tilfellene.

– Hvorfor skal man følge reglene hvis de ikke håndheves?

– Jeg sier ikke at vi ikke skal gjøre noe med det, men det er ikke prioritet nummer én for oss. Det er samme regler som alltid, men nå har det blitt aktualisert på grunn av problemstillingen rundt sparkesykler. Blir det et stort problem tar vi tak i det, men det bør gå greit. Det handler bare om å oppføre seg, sier Svensen.

Skal ha samarbeidsmøte

For litt siden stilte politiet et spørsmål til Samferdselsdepartementet rundt den nye fartsgrensen. Politiet spurte «Så vidt jeg forstår må her benyttes forenklet forelegg, jf. forskrift om forenklet forelegg § 1 nr. 1 hastighetssone 60 km/t eller lavere. Er dette meningen?». Samferdselsdepartementet svarte «Ift b) er det pt ikke planlagt endringer mht. håndheving, men vi er i hvert fall internt åpne for innspill fra SVV og politiet om ev. behov for tilpasninger i reaksjonene.».

– I praksis ville det betydd at en 16-åring som ble målt i 17 km/t på fortau forbi en fotgjenger skal ha et forenklet forelegg på 4050 kroner. Det vil være samme reaksjon som for eksempel en buss som kjører 11 km/t for fort i en 30-sone får. Det var nok ikke tanken bak regelverket, sier Svensen til RA.

Han sier videre at det fortsatt er diverse suppleringer som kreves før hele det nye regelverket er klart til å håndheves, og at det skal være et samarbeidsmøte mellom Statens innkrevingssentral, politidirektoratet, Statens vegvesen og andre aktører for diverse avklaringer rundt dette.

Forbudt med passasjer

De nye reglene omfatter både sykler, elsykler og elsparkesykler, og presiserer at dersom du parkerer elsparkesykkelen slik at den er til hinder eller ulempe for andre eller på områder hvor det er vist med skilt at det ikke er lov å parkere, kan du få et gebyr på 900 kroner.

– Er elsparkesyklene et problem for dere?

– Det er nok mer et problem for kommunen, men det blir en del av politiets utfordringer, i og med at de har en tendens til å bli stående på fortau, sier Svensen.

I tillegg er det også ulovlig å ha med seg passasjerer på el-sparksykkelen. Her er overtredelsesgebyret på 3000 kroner.

– Det er en grunn til at disse reglene har kommet. Disse syklene er åpenbart ikke laget for to voksne. Statistikkmessig har det vist seg at de fleste av ulykkene med elsparkesykler skjer på grunn av ruskjøring og ofte på nattetid. Da er det verken lovlig eller egnet, sier Svensen.

---

Parkering, skiltede soner og fartsgrenser:

Her er de nye reglene som trådte i kraft 18. mai:

  • Kommunene får flere verktøy til å håndtere trafikale utfordringer med små elektriske kjøretøy. De får muligheten til å håndheve parkeringsovertredelser med parkeringsgebyr, og nye skilt som gir mulighet til å etablere lokalt fysisk skiltede soner med parkeringsforbud, fartsgrense eller bruksforbud.
  • Det blir en tydeliggjøring av forbudet mot å være flere på ett kjøretøy, og både politi og Statens vegvesen får muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr. Gebyret er på 3000 kroner.
  • Det klargjøres at fotgjengere har prioritet på fortau ved at det blir presisert en øvre fartsgrense på 6 km/t ved passering av gående på gangvei, fortau eller i gangfelt.
  • Det klargjøres at trafikkreglene ikke begrenser den kommunale eierrådigheten.
  • Statens vegvesen har laget en egen samleside med regler for kjøring av elsparkesykkel.

Kilde: Regjeringen.no.

---

Mer fra Dagsavisen