Dag-Øyvind Meling, administrerende direktør i Roxel, mener det haster med å komme i førersetet på smartby-utviklingen. – Stavanger har muligheten til å legge premissene slik vi gjorde de oljen kom til byen. Men det haster. Ellers tar andre styringen, mener Meling. Foto: Roy Storvik

– Nok smartbysnakk – det må handles nå

Dag-Øyvind Meling i Roxel mener Stavanger-regionen må gripe muligheten og hoppe i smartby-førersetet før andre gjør det. – Det var slik man gjorde det når Stavanger ble oljeby.

Følg RA på Facebook og Twitter!

Det jobbes for at Stavanger skal være en smartby. En by som bruker teknologi til å gjøre hverdagen lettere for innbyggerne. Smartby-teknologi kan være applikasjoner på telefonen som viser hvor næreste parkeringsplass er. Eller sensorer i kloakken som gir beskjed når det er tett eller hvor det bør bekjempes rotter.

Smartby-utviklingen er i startgropen. Ikke bare i Norge, men hele verden. Her ser Dag-Øyvind Meling nye næringsmuligheter for lokale aktører.

– Dette med smartby minner meg om den gang oljen kom til Stavanger. Da tok man initiativ. Man tok styringen på det som kom, og satte standarden, sier Meling til RA.

Cyberbase

Han kommer med et eksempel på et lokalprodusert produkt som satte verdensstandarden.

– På midten av 90-tallet utviklet vi i National Oilwell Varco Norway en stol, Cyberbase, som en operasjonsstasjon når man borer etter olje. Cyberbase styrer alt i boreprosessen. Dette ble standarden i resten av verden. Norge satt i førersetet. Det skapte 5000 jobber i et selskap på den gang 18 personer, sier Meling.

Denne muligheten til å sette standarden har regionen igjen, mener Meling.

LES OGSÅ: Nordic Edge: – Starten på noe nytt og stort

– De fleste byer mener at de har smartby-løsninger, men det er begrenset i forhold til hva som er gjort. Ingen har tatt dette fullt ut. Nå har lokale selskaper og aktører muligheten til å ta styringen over smartby-utviklingen – og være en totalleverandør, sier Meling.

– Det betyr ikke at man som totalleverandør skal levere all teknologi. Man må være en brobygger til flere leverandører som kan levere ulik teknologi. Poenget et at man som by som trenger smartby-teknologi går til en leverandør som kan levere alt, forklarer Meling.

Legge premissene

I stedet for å sitte på gjerdet, vente og snakke om hvor viktig smartby-teknologi er for framtiden, mener Meling det er på tide å ta styringen og selv legge premissene.

– Noen må lede an. Stavanger har kompetansen og muligheten. Mye kan læres fra oljebransjen. Vi har gjort det før. Nå er det nok snakk. Det må handles. Ellers vil andre ta styringen. Det tenkes i de samme baner i Trondheim, Bergen og Oslo og andre steder i verden. Vi må handle raskt, advarer Meling.

LES OGSÅ: Kronikk: Smartbyen – what’s in it for you?

Han drar fram et nytt eksempel.

– Se for deg en sandwich. Man har alt man trenger, men alle byer har ikke behov for det samme. Derfor kan vi ta ut «osten» og bytte den ut med noe annet når man selger til én by i ett land. Eller man bytter ut «skinken» når man selger til et annet land. Poenget er å kunne tilby totalpakken, sier Roxel-direktøren.

50.000 jobber

Meling mener smartby-bransjen på sikt kan skape 50.000 arbeidsplasser i regionen.

– Over tid, på ti år. Fordi her skal byer rundt om i landet over verden investere mye penger.

Ønsker egen smartbyavdeling

– Vi går inn for at Stavanger skal etablere en egen smartbyavdeling i kommunen, sa Jan Erik Søndeland (V) på vegne av flertallspartiene under mandagens bystyre.

Søndeland mener opprettelsen av en egen avdeling, med en egen smartby-sjef i Stavanger kommune, vil løfte smartby-satsingen til et nivå ingen andre kommuner kan måle seg med. I budsjettet setter flertallspartiene inn 10 millioner kroner på smartby-satsing neste år, og 50 millioner kroner totalt.

LES OGSÅ: – Vil skape 6000-7000 arbeidsplasser

Søndeland drømmer om følgende smartby-ideer.

– På vei kan man få en anbefalt rute dit man skal dersom det har vært en ulykke. Man kan få oppgitt hvor nærmeste busstopp er. Kameraer kan gi nødetatene liveoverføring fra ulykkesstedet, samtidig som fartsgrensene automatisk settes ned fra 90 til 40 rundt ulykkesstedet, forklarer han.

– I sentrum kan man utvikle et «Pokémon Go» for turister. Hvor turister får info om bygninger, meny på restauranter.

– Det viktigste er at det ikke er kommunen som skal utvikle dette. Kommunen må samarbeide med fylkeskommunen, nødetatene og andre, legger Søndeland til.

Odd Jo Forsell (H) er enig.

– Kommunen skal være en tilrettelegger. Kommunen skal være en av flere aktører på lik linje med næringslivet, innbyggere og andre offentlige aktører. Det er ikke noe kommunen kan gjøre alene, sier Forsell.

Han mener den egne smartby-avdelingen også kan ligge under Greater Stavanger.

– Et tydelig mandat

Microsofts Shahzad Rana synes det er positivt om Stavanger kommune får en egen smartby-avdeling.

– Microsoft kjenner ikke kommunen godt nok til å uttale seg om hvilken organisasjonsform som er best for Stavanger for å lykkes med sin smartby-satsing. Men det vi ser er at politikerne i Stavanger er ambisiøse og ønsker å ta en tydelig rolle innen dette området, sier Rana.

Rana mener politikernes ambisjon bør reflekteres i administrasjonens valg av organisasjonsform.

– Teamet som skal jobbe med byens smartby-strategi må ha et tydelig mandat og dedikasjon. Dessuten bør man jobbe for regionale løsninger som igjen har en nasjonal forankring. Et slikt arbeid krever fokus, fristilling fra andre oppgaver og man må jobbe på tvers av etat-, næringsliv- og kommunegrensene, poengterer Rana overfor RA og fortsetter:

– Teamet bør representere rådmannens kontor og ha en tett relasjon med de underliggende etatene. Digitalisering og ikke minst smartby-konseptene vil treffe etatsgrensene på tvers, avslutter Microsoft-toppen fra Sandnes.

LES OGSÅ: Smartbyen Stavanger 2.0