Nå er det «TIP» topp å studere til industrijobb

I Rogaland har 22 prosent flere enn i fjor søkt seg til teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole. Det er godt nytt for en industri på vei oppover.

Det skriver Norsk Industri i en pressemelding.

– Vi ser at våre medlemsbedrifter trenger mye arbeidskraft i fremtiden. Derfor er det godt å se at det er en stor økning i søkertallene til TIP-faget, sier administrerende direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen.

Norsk Industri har de siste månedene kjørt en kampanje rettet mot ungdom for å få flere til å søke seg til TIP. I forbindelse med kampanjen besøkte de sammen med YouTuberen Elias "Kime" Rådlund Hydro på Karmøy.

Hydro er blant bedriftene som stadig trenger ny arbeidskraft, ifølge Norsk Industri.

– Vi er strålende fornøyd med at flere nå søker TIP! Det er spennende tider for aluminiumindustrien i regionen nå, men skal vi greie å utvikle oss videre trenger vi nye, kloke hoder og flinke hender i produksjonen. Særlig når vi skal produsere stadig grønnere og mer effektivt. Derfor er det svært gledelig å se at søkertallene til teknikk og industriell produksjon øker, sier Ingrid Guddal, fabrikksjef på Hydro Karmøy i pressemeldingen.

Også rådgiver ved regionkontoret til Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Silje Luzia Rødeseike, sier at teknikk og industriell produksjon er et av de fagområdene bedriftene i Rogaland etterspør mest. Dette ifølge NHOs årlige kompetansebarometer.

– Faglært arbeidskraft står sterkt i Rogaland, og det er gledelig å se at interessen blant unge også er stor. Det er spesielt gøy å se den økte interessen for TIP, da vi vet at denne type fagkompetanse er ettertraktet blant våre medlemsbedrifter, sier Rødeseike.

Suksesskampanje

For Norsk Industri har kampanjen for å få flere til å søke TIP vært en kjempesuksess.

– Vi startet med kampanjen i fjor for å snu en negativ trend for faget. Industrien kan tilby høyteknologiske arbeidsplasser, fast og stabil jobb, lavt sykefravær og godt kameratskap. Men vi innså at de fleste unge ikke vet dette, og at de sjelden eller aldri har fått sett hvordan det ser ut i en moderne industribedrift. Dette ønsket vi å vise frem, sier fagsjef for kompetanse i Norsk Industri, Kjetil Tvedt i pressemeldingen.

I 2018 hadde Norsk Industri med seg videobloggeren Hanna Martine.Trenden snudde: det var fem prosent flere søkere til TIP , og hele 18 prosent flere jenter. I år har Elias "Kime" Rådlund fokusert på sammenhengen mellom gaming, teknologi og industri. Sammen med gode tider for industrien generelt har det gitt hele 13 prosent flere søkere på landsbasis enn i fjor, opplyser Norsk Industri i pressemeldingen.

– Målet med kampanjen er å gjøre unge interesserte i hva industrien kan tilby. Disse to unge videobloggere har fått besøke industribedrifter, og med eget språk og i egen kanal har de gjort en kjempejobb med å formidle dette videre til unge. Det er kjempegøy å se at det gir resultater, sier Tvedt.