Nyheter

Flere millioner kunder rammet av store problemer med nettbank

Millioner av norske bankkunder er fredag rammet av problemer med nett- og mobilbank. Underleverandøren Evry jobber på spreng for å løse problemet.

Skandiabanken, Handelsbanken, Sparebank 1-gruppen og Sparebanken Vest er blant bankene som er rammet. DNB og Nordea er etter det NTB kjenne til ikke rammet av problemene hos IT-giganten Evry som leverer kjerneløsninger til bankene.

– Vi har en feil i en sentral komponent i en stor maskin. Det gjør at man ikke får logget seg på nettbank og mobilbank, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til E24.

Han informerer om at det er mulig å betale med bankkort i butikk med reserveløsning.

Remman har ikke oversikt over hvor mange banker som er rammet. Han opplyser at DNB, som også er Evry-kunde, ikke er rammet.

Feilen er lokalisert og Evry jobber med å rette den, sier kommunikasjonsdirektøren til E24.

– Alvorlig

Overfor VG bekrefter Skandiabanken problemene.

– Det er alvorlig. All kontoinformasjon er utilgjengelig. Visakort fungerer i butikk, men ikke i minibank og på netthandel, sier kommunikasjonsansvarlig Ole B. Larsen.

Skandiabanken utdyper problemene noe på sine Facebook-sider :

– Vi opplever dessverre at kontoinformasjon er utilgjengelig. Dette rammer saldo, overføringer mellom egne kontoer og regningsbetaling. Vi jobber med å rette feilen og beklager ulempene dette medfører for deg, skriver banken.

I 8.30-tiden kunne Skandiabanken opplyse at kort fungerer i butikk med reserveløsning.

Trøbbel hos flere

Sparebanken Sør melder også om innloggingstrøbbel på sine nettsider.

I Sparebanken Sogn og Fjordane er over 100.000 kunder rammet. IT-sjef Geir Grime sier til NRK at det er en feil i bankens kjernesystem som påvirker all kommunikasjon mot nettbank, mobilbank og betalingsløsninger på kort.

Grime sier det jobbes på spreng for å løse problemene, og understreker at det ikke er knyttet noen risiko til feilen som har oppstått.

Også Handelsbankens kunder rammes hardt av problemene:

Flere kunder opplever problemer med nettbank, mobilbank, minibank, betaling på nettet og via mobil. Betaling i butikk skal fungere som normalt. Årsaken er at vår IT-leverandør opplever store problemer. Teknikere arbeider for å løse problemet, som berører flere norske banker, opplyser Handelsbanken på sine Facebook-sider.

Vet ikke når feilen er rettet

Sparebanken Vest opplyser på sine Facebook-sider at de jobber sammen med underleverandøren for å rette feilen.

– Vi har dessverre ikke et tidspunkt for når feilen vil være rettet. Vi legger ut informasjon når systemene fungerer som normalt, opplyser banken.

Også Sparebank 1 rammes av Evrys problemer, men understreker at kundene fremdeles kan betale i butikk med bankkort og kredittkort.

– Vi, og alle andre banker det gjelder, jobber for fullt sammen med leverandør for å løse problemet. Følg med her for oppdateringer. Beklager ulempene! skriver banken på sine Facebook-sider.

Sparebank 1 SR Bank hadde følgende statusoppdatering klokken 9:

– Tekniske problemer gjør at du fortsatt ikke får logget deg på nettbank eller mobilbank, og heller ikke får brukt minibanker eller betalt på nett eller via mobil. Du kan betale i butikk med bankkort og kredittkort, med unntak av VISA electron.

Mer fra Dagsavisen