Leder
«Omsorgen for bilister»
LEDER: Amazon er en større trussel mot handelen i Stavanger enn enveiskjøring i Pedersgata, skriver Bjørn G. Sæbø.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.
Krangelen om bilfritt sentrum har rast i Stavanger helt siden øvre del av Kirkegata ble landets første gågate i 1960. Argumentene fra de siste 60 årene er de samme: Uten bilen dør sentrumshandelen. Ingen partier ønsker å åpne opp gågatene for biler igjen, men kampen for å slippe å gå står i veien for viktigere diskusjoner som fortetting og etablering av boliger og arbeidsplasser i bysentra. Og ikke minst: Hvordan butikker og næringslivet for øvrig håndterer digitalisering og netthandel. Amazon er en større trussel mot handelen i Stavanger enn enveiskjøring i Pedersgata.
LES OGSÅ: Se listen: Slik skal sentrum forandres.
Både RA og Aftenbladet har de siste ukene omtalt hvordan sentrumsplanen som ble vedtatt i mars i fjor skal gjennomføres. Tiltakene som skulle ha vært behandlet i går, men som er utsatt i to uker, tar for seg sentrale gater og veier i sentrum. Kongsgata og Klubbgata er foreslått stengt for biltrafikk, det samme gjelder Nytorget, mens enveiskjøringen i Pedersgata beholdes. I Lars Hertervigs gate/Tidegeilen foreslås det enveiskjøring ned fra Løkkeveien – biler som skal opp igjen må ta Arne Rettedals gate. Dessuten blir hele Øvre Holmegate helårsstengt. Justeringen av planen innebærer at det skal være lov å kjøre til parkeringshusene under Arkaden og Domkirkeplassen. Det kan også bli 80 færre parkeringsplasser i sentrum, der det i dag er 2421 p-plasser tilhørende Stavanger Parkering.
LES OGSÅ: MDG vil bytte ut biler med grøntområder.
Før pandemien opplevde Stavanger sentrum omsetningsvekst, flere besøkende i gatene og flere som brukte de kommunale parkeringsanleggene. Studier fra Transportøkonomisk Institutt viser at trafikale tiltak i liten grad påvirker sentrumshandel, samtidig som et attraktivt sentrumsområde trekker til seg folk. Nedsiden av repetisjoner av 60 år gamle argumenter er at bilen står i veien for debatt om de reelle utfordringene for handelen. Greier småbutikkene å etablere netthandel og hjemlevering – som er to av vanene som garantert vil henge igjen etter koronaen? Omsorgen for bilister må kjøre opp Kleivå i stedet for Tidegeilen, kan ikke styre realiseringen av sentrumsplanen.