Leder

«Omsorgen for bilister»

LEDER: Amazon er en større trussel mot handelen i Stavanger enn enveiskjøring i Pedersgata, skriver Bjørn G. Sæbø.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Krangelen om bilfritt sentrum har rast i Stavanger helt siden øvre del av Kirkegata ble landets første gågate i 1960. Argumentene fra de siste 60 årene er de samme: Uten bilen dør sentrumshandelen. Ingen partier ønsker å åpne opp gågatene for biler igjen, men kampen for å slippe å gå står i veien for viktigere diskusjoner som fortetting og etablering av boliger og arbeidsplasser i bysentra. Og ikke minst: Hvordan butikker og næringslivet for øvrig håndterer digitalisering og netthandel. Amazon er en større trussel mot handelen i Stavanger enn enveiskjøring i Pedersgata.

LES OGSÅ: Se listen: Slik skal sentrum forandres.


Både RA og Aftenbladet har de siste ukene omtalt hvordan sentrumsplanen som ble vedtatt i mars i fjor skal gjennomføres. Tiltakene som skulle ha vært behandlet i går, men som er utsatt i to uker, tar for seg sentrale gater og veier i sentrum. Kongsgata og Klubbgata er foreslått stengt for biltrafikk, det samme gjelder Nytorget, mens enveiskjøringen i Pedersgata beholdes. I Lars Hertervigs gate/Tidegeilen foreslås det enveiskjøring ned fra Løkkeveien – biler som skal opp igjen må ta Arne Rettedals gate. Dessuten blir hele Øvre Holmegate helårsstengt. Justeringen av planen innebærer at det skal være lov å kjøre til parkeringshusene under Arkaden og Domkirkeplassen. Det kan også bli 80 færre parkeringsplasser i sentrum, der det i dag er 2421 p-plasser tilhørende Stavanger Parkering.

LES OGSÅ: MDG vil bytte ut biler med grøntområder.

Før pandemien opplevde Stavanger sentrum omsetningsvekst, flere besøkende i gatene og flere som brukte de kommunale parkeringsanleggene. Studier fra Transportøkonomisk Institutt viser at trafikale tiltak i liten grad påvirker sentrumshandel, samtidig som et attraktivt sentrumsområde trekker til seg folk. Nedsiden av repetisjoner av 60 år gamle argumenter er at bilen står i veien for debatt om de reelle utfordringene for handelen. Greier småbutikkene å etablere netthandel og hjemlevering – som er to av vanene som garantert vil henge igjen etter koronaen? Omsorgen for bilister må kjøre opp Kleivå i stedet for Tidegeilen, kan ikke styre realiseringen av sentrumsplanen.

Mer fra: Leder