Brannfarlige p-anlegg

LEDER: En brann som omfattet to-tre biler da brannvesenet kom til stedet, skulle ha vært mulig å håndtere hvis bare utstyret hadde vært godt nok, skriver Bjørn G. Sæbø.

Det begynte som en relativt uskyldig brann i en eldre dieselbil, men utviklet seg til å bli et inferno som ødela flere hundre biler og stanset all fly- og helikoptertrafikk inn og ut av Stavanger lufthavn i over 12 timer. Tirsdagens brann på Sola viste at verken Avinors egne brannmannskaper eller den interkommunale brann- og redningsetaten er fullt ut forberedt på brann i parkeringshus. Dét betyr at resten av landets parkeringshus som befinner seg over bakken, er potensielle brannbomber.


Det er dessverre slik at ulykker ofte må skje før regelverk oppdateres. I dag er regelen slik at det bare er parkeringshus under bakken som er pålagt å ha sprinkleranlegg. Pris og risiko har betydning når det skal bygges enkelt og billig, men Sola-brannen viser at risikoen er mye større enn før. Selv om brannen startet i en 15 år gammel dieselbil, gir utbredelsen av elbiler en ny type risiko. Vanligvis kan elbilbatterier slokkes med flammehemmende tepper – en metode som selvsagt er uegnet når det brenner i et p-hus med 3000 biler. LES OGSÅ: Slik ser det ut på flyplassen nå.

Brannsjef Nils-Erik Haagenrud i Rogaland Brann og redning peker også på at moderne parkeringshus bare gir plass til biler med en maksimalhøyde på 2,2 meter, mens en brannbil er minimum 2,5 meter høye. På Sola var det med andre ord umulig å sende brannbilene inn i parkeringshuset for å slokke bilbrannen fra innsiden. Det er et skremmende tegn på mangel på relevant beredskap når brannroboter er noe som må bestilles fra Oslo og Romerike og sendes over med Forsvarets Hercules-fly. En brann som omfattet to-tre biler da brannvesenet kom til stedet, skulle ha vært mulig å håndtere hvis bare utstyret hadde vært godt nok.


Debatten om de potensielle brannbombene av noen parkeringsanlegg må løftes politisk. Sola-brannen viser at både forskrifter og beredskap må oppgraderes.