Nyheter

40.000 SR-Bank-kunder må vise pass

Myndighetene skjerper kravene for å hindre hvitvasking av penger.

SR-Bank-kunder har i disse dager mottatt beskjed om å vise fram og skanne passet sitt i banken. Innen august må over 40.000 bankkunder i SR-Bank innom banken. Ellers kan i verste fall kundenes konti fryses.

– Grunnen til at vi ber kundene komme innom er nye, innskjerpa AML-krav (Anti-Money Laundering) fra myndighetene som handler om hvitvasking av penger. Banken må ha gyldig dokumentasjon på alle konti i banken, forklarer kommunikasjonsdirektør i SR-Bank, Thor-Christian Haugland Haugland overfor RA.

Tiltaket skal øke tryggheten til alle. Hvis det skulle være slik at det gjøres en transaksjon fra en konto til en annen av suspekt karakter, så er det lettere å se hvem som faktisk er eier av kontoen.

LES OGSÅ: Bomringen: Så mye går til drift

– Litt skeptisk

Onsdag var Erik Torall innom banken og fikk skannet passet.

– I disse Facebook-tider så blir en jo mer reservert. Jeg er litt skeptisk til å måtte skanne passet i banken. Hvorfor må jeg det? Kan noen misbruke det? Kan informasjonen bli brukt i en annen sammenheng? Man blir betenkt, men jeg må jo stole på banken, sier Torall.

LES OGSÅ: Sparebanken Vest har fått blod på tann

Haugland har full forståelse for at kundene kan oppfatte dette som merkverdig, men understreker at det er lite banken kan gjøre med de nye kravene til banker.

– Om du har vært kunde i banken i 60 år, så synes nok de at det er merkverdig at de må inn og vise pass. Det forstår vi veldig godt. Kunder som har vansker med å komme innom banken, ikke har pass, eller som bor i utlandet, må ta kontakt med banken så skal vi finne gode løsninger, sier han.

Innen august må alle kunder som må ha skannet passet sitt. Om ikke så kan kundens konti fryses til dette er på plass.

– Det er ikke noe vi ønsker. Frysing er siste utvei. Banken risikerer også bøter av tilsynsmyndigheter ved avvik, sier Haugland.

LES OGSÅ: – Russ ligger strødd rundt Stokkavatnet

Ikke bare SR-Bank

Sandnes Sparebank og DNB krever også pass.

– I forbindelse nye AML-krav, som er krav om å etterleve hvitvaskingsregelverket, er bankene pliktig å gjennomføre kundekontroll og innhente kundeinformasjon på våre kunder der informasjon er mangelfull. I hovedsak har dette dreid seg om bedriftskunder. I den forbindelse har det gått ut e-post/brev til våre kunder som de må svare på for å unngå at konto blir sperret. Vi sendte ut majoriteten av disse sist høst, og vår oppfatning var at det gikk uten store problemer, sier Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB.

Alle kunder i Sandnes Sparebank må skanne passet.

– Alle nye kunder må komme til oss med passet sitt for å få det elektronisk kontrollert når de blir kunder og skal ha BankID, sier kommunikasjonsdirektør Ingrid Schøpp.

Mer fra Dagsavisen