Stavanger

- Må mer til enn bysykler

Forslaget om bysykler applauderes av Stavanger sentrum AS, men en slik ordning alene er ikke nok, mener foreningens leder, Karl-Jan Søyland.

###
Publisert Sist oppdatert

- Det må tilrettelegges mer for syklister generelt i Stavanger sentrum. Da tenker jeg spesielt på bedre skilting av sykkeltraseer inn mot sentrum og bedre oppstillingsplasser for sykler. I dag er det altfor få plasser, og ingen av dem er under tak. Det må bli mer attraktivt å bruke sykkelen til jobb, sier Søyland til Rogalands Avis.

Han har syklet til jobb i sentrum nesten hver dag de to siste årene, og applauderer forslaget fra de to Høyre-toppene i gårsdagens Rogalands Avis.

- Vi støtter alle tiltak som gjør det mer attraktivt å sykle eller å gå til sentrum. Faktisk er dette forslaget så spennende at vi i Stavanger sentrum AS ønsker å gå i dialog med kommunen om en eventuell drift av tjenesten, sier Søyland.

- Altså drive den alene?

- Ikke umulig. Det vil jo sikkert være flere interesserte tilbydere. Vi er i alle fall interesserte i å snakke med kommunen om dette prosjektet, sier han.

Finnes allerede sykkelutleie

Han har kontor i Norges Bank-bygningen midt i sentrum, og er dermed nabo til byens eneste eksisterende sykkelutleie som drives av turistinformasjonen.

- Det er en tjeneste som er dårlig markedsført. Det står 15 sykler til utleie her, som mest blir brukt av turister. Det er nok ikke noen dum tanke å markedsføre tilbudet noe bedre, sier Søyland.

Da Rogalands Avis besøkte turistinformasjonen i går, sto 11 av 15 sykler ubenyttet.

Forslaget til Kjell Erik Grøsfjeld og Erlend Jordal (H) er langt mer omfattende enn 15 sykler. Duoen så for seg en rekke stasjoner med sykler til leie, 300-400 sykler, disse primært plassert ved trafikknutepunkt i nærheten av sentrum.

- De fleste har sykkel

- Det er viktig for en eventuell suksess at det er et stort tilbud på sykler. Det er jeg enig i. Forhåpentligvis kan dette tilbudet også sette fart i arbeidet med å tilrettelegge mer for vanlige syklister også. De fleste har sykkel, og vi ønsker at flere bruker disse for å komme seg til sentrum, sier Søyland.

Foreningen har også foreslått en gratis ringbuss i sentrum, men ser at det trolig er noen år fram i tid.

- Det blir kanskje mer aktualisert når parkeringsanlegget på Jorenholmen rives, og erstattes med parkeringshus under jorden på Bergeland. Vi i Stavanger sentrum jobber kontinuerlig for å få flere til å bruke sentrum, og bilene får nok dårligere vilkår i årene framover, sier Søyland.

Powered by Labrador CMS