Stavanger
Tungtrafikk fjernes fra Goaveien
Randaberg-ordfører Tone Tvedt Nybø (KrF) er overrasket over at transportørene selv tar grep og fjerner tungtrafikken fra Goaveien.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Logistikkfirmaene J-Martens og Bring Logistics har besluttet å unngå Goaveien i Randaberg for sin nordgående trafikk.
- En veldig gledelig nyhet, sier Nybø.
Ulykke
Mandag denne uken veltet en trailerhenger med nitrogen på tvers av gang- og sykkelstien i Goaveien, og det fløt nitrogen ut på bakken.
- Det er ikke ufarlig, sa brannmester Ole Geir Skjæveland til Rogalands Avis.
Veien brukes som skolevei, og barn og unge befinner seg ofte langs veien.
Nedsatt fartsgrense
Ordfører Nybø var i møte med Vegvesenet fredag, der det ble bestemt at fartsgrensen senkes fra 50 til 40 kilometer i timen, samt at det vil bli satt opp stoppere mellom veibane og gangsti. Men et forbud for tungtrafikk ble det ikke.
Nå vil J-Martens, etter initiativ fra oljeselskapet Halliburton, unngå Goaveien med all sin tungtrafikk.
Tar grep selv
- Det er i alles interesse at alle har det trygt; både beboerne der oppe og våre egne trailersjåfører, sier avdelingsleder Helge Mangersnes i J-Martens.
- Goaveien burde stenges for slik trafikk, sier Mangersnes.
Den nye ruten går via Tjensvollkrysset, før trailerne så kjører nordover. Den vil koste trailerne 10-15 minutter i ekstra kjøretid. Totalt har J-Martens omkring 10-12 trailere på Goaveien hver dag, samt et daglig antall på mellom 20 til 25 lastebiler som driver lokaldistribusjon. Mangersnes forteller at Goaveien er blitt brukt til tungtrafikk så lenge han kan huske, og at grunnen til at de nå reagerer er at trafikken har økt mye i det siste. Trafikksikkerheten er dermed redusert.
- Dette har vært diskutert lenge før mandagens ulykke, sier han.
Ikke alene
Ulykken på Goaveien på mandag hadde derimot direkte innflytelse på at Bring Logistics i går sende ut varsel til alle sine transportører om å ta den litt lengre turen om Tjensvollkrysset. - For oss var ulykken en vekker, sier daglig leder i Bring Logistics, Jan Håvard Hatteland.
- Vi har vurdert dette tidligere fordi det er en skolevei, men vi har nå bestemt at de ekstra minuttene ikke betyr noe opp mot en mulig ulykke. Vi tenker verst mulig utfall på dette, sier han.
- Hvor mye vil dere tape økonomisk på denne omveien?
- Det har vi ikke regnet på engang. Vi tenker bare på sikkerheten, sier Hatteland.