Stavanger

Siste nytt om en varslet skandale

Ingen lider mer av tabben som ble begått da Motorveien ble bygget i dagens trasé enn beboerne i Schancheholen, Saxamarka og Bekkefaret. Nå tyder alt p...

Publisert Sist oppdatert

Ingen lider mer av tabben som ble begått da Motorveien ble bygget i dagens trasé enn beboerne i Schancheholen, Saxamarka og Bekkefaret. Nå tyder alt på at de blir den lidende part også etter den gigantiske tunnelutbyggingen rundt Stavanger.

I 30 år har de som bor i dette området fått forringet sin livskvalitet på grunn av støy. Nå blir de rammet av en gigantisk trafikkmaskin. I mangel av snumulighet i selve Eiganestunnelen, må nemlig trafikanter fra Hundvåg og Tasta kjøre sørover til Schancheholen for å komme til Sentrum eller nordover.

Problemet er at reguleringsplanen stanser ved den nye trafikkmaskinen, og derfor blir heller ikke naboene i Schancheholen hørt. Etter lang tids påtrykk fikk de først i går Vegvesenet til å foreta støymålinger i området. Saken er et nytt og strålende eksempel på at gigantprosjektet overhodet ikke er modent for et endelig vedtak.

Venstre har foreslått at det legges inn en svingbevegelse mellom Hundvåg- og Eiganes-tunnelen på Tasta. Det høres ut som et fornuftig forslag, men det er likevel tankevekkende at det så tett opp mot beslutningsdagen seiler fram innspill som planleggerne burde ha tenkt på for lenge siden. Men siden en slik sving sorterer under Hundvåg-tunnelen - som ennå ikke skal vedtas - er det fortsatt tid.

Nå har Vegvesenet riktignok sett for seg en løsning hvor det klargjøres for en svingbevegelse som muligens kan bygges om 30-40 år? Det er virkelig noe å fortelle de som i dag bor i det utsatte området. Vi snakker om et hinsides og fullstendig uholdbart alternativ.

Er det noen som trenger støyskjerming eller kulvert, så er det de som bor mellom den sørligste Mosvatnet-broen og Auglendstunnelen. Løsningen blir som kjent en vits av en kulvert lenger nord, som nesten ingen har nytte av.

Saken er et nytt og strålende eksempel på at gigantprosjektet overhodet ikke er modent for et endelig vedtak.

Powered by Labrador CMS