Hjelp, jeg flyr!

Drømmer du om å fly? Prøv deg som pilot på Newton Flight Academy i Bodø!

Reise

– Med denne spaken styrer du nesa på flyet, og med den der, motorkraft. Og når du trekker i rattet, går nesa opp – eller ned. Og der har du flapsene. Klar? sier flyinstruktør Axel Storli.

Jo, det er ekstremt mange duppeditter i en flycockpit. Og den du sitter i på Newton Flight Academy, er faktisk helt ekte. Hit kommer også ekte pilotstudenter for å trene på å lande på Værnes, miniflyplassen i Svolvær – eller på selveste Heathrow, med ulike typer fly, i all slags vær og vind.

– Du kan fly hvor du vil i verden. Vi har grafikk fra nesten alle flyplasser, forteller Storli.

Dessuten har de ekstremt livaktig landskapsgrafikk, spesielt fra Norge. Når vi tar av fra Bodø lufthavn, får jeg helt hjertebank. Det er som å sitte i en helt ekte cockpit. Stakkars passasjerer!

Flysightseeing

Derfor er det veldig bra å ha en erfaren copilot på første take off. Men når vi kommer oss på vingene, er jeg plutselig er fri som fuglen. Vi tar en lang sving rundt øya Landego, og sikter oss inn mot den verdensberømte Saltstraumen. Der begynner jeg allerede å bli så sikker, at jeg like godt suser under brua, før vi fortsetter oppover til de bratte fjellene i Steigen. Gøøøøy!

– Åh, se! Der var jeg i går, jubler jeg, når de små husene på Grytøya og Manshausen dukker opp.

Detaljnivået er ekstremt realistisk, med små hus, veier, trær og vann, som nesten ser helt ekte ut. Det er som å være med på en flysightseeing, der du kan fly akkurat der du vil. Og kanskje fly over ditt eget hustak!

– Terrengdataene som er brukt, skal være nøyaktige helt ned til to meter, forteller Storli.

Les også: Besøk nye Bodø - kåret til Norges mest attraktive by!

Full orkan

Som plutselig setter opp et litt ondskapsfullt glis. For én ting er å fly rundt i nydelig finvær. Men så trykker Storli inn en knapp, og plutselig må vi kjempe mot en insisterende sidevind. Simulatoren står på en diger såle, og beveger seg akkurat som i et ekte fly, og du føler et sug i magen, både på vei opp og ned, og når «naturkreftene» viser muskler.

– Noen blir faktisk flysyke her, forteller Storli.

Så kommer vi inn i et område med skikkelig turbulens. Hele cockpiten rister og skaker. Regnet begynner å piske mot ruta og gjør det vanskelig å se. Hjelpes! Hjertet hamrer, og vi drar og ratter alt vi er gode for. Men når Storli setter i gang orkanvinder, går vi helt i spinn.

Det går ikke så mye bedre når vi skal lande for andre gang, denne gang helt på egen hånd.

– Uææææh!

KRASJ!

Flyinstruktør Axel Storli hjelper deg på vingene. Foto: Christine Baglo

Hjelp, vi flyr!

At jeg ikke er den eneste som har krasjlandet, blir klart inne i det store Luftfartsmuseet ved siden av, som er Norges nasjonale museum for fly og luftfart. Her fortelles det om flere berømte havarier.

– Det har vært utrolig mange flykrasj, spesielt i begynnelsen av luftfartshistorien. Men mange folk som har overlevd, forteller omviser Helene Lyngeng.

Og ikke minst forteller museet om luftfartens mange utrolige suksesser. Egentlig har vi jo bare vært på vingene i noen ganske få år!

– Marineoffiseren Hans Fleischer Dons sto bak Norges første offisielle flyging med et motorisert fly, kalt «Start», i Norge 1. juni 1912, forteller Lyngeng.

Sivil luftfart i vinden

Luftfartsmuseet åpnet i fjor også en helt ny avdeling, «Vi flyr» som tar for seg den sivile luftfartshistorien i Norge, i tillegg til delen som omhandler den militærhistoriske luftfarten.

Her bugner det av dramatiske – og morsomme historier. Som den om den første, norske, kvinnelige flygeren Gidsken Jakobsen,

– Det sies at hun ringte hjem til sin velstående far og spurte om hun «kunne kjøpe en Junker». «Ja, så klart», sa faren. Men da datteren kom hjem med et Junker-fly, ble han overmåte forbauset: «Jeg trodde du sa jumper»! forteller omviseren.

En kopi av flyet hennes, «Måsen» (bildet under), er utstilt på museet, som også bugner av andre berømte fly, helikoptre, luftballonger, fallskjermer, modellfly og mange interaktive innretninger, som fenger både store og små. Her kan man gå i timevis!

Den sivile luftfarten fikk virkelig luft under vingene i 1950- og 1960-årene, da flyplasser og kortbanenettet ble bygget ut i hele Norge. Og på 1960-tallet tok Braathens S.A.F.E. med de første norske Syden-turistene til Spania.

– Nå ligger nordmenn i verdenstoppen av flyging, per person, forteller omviseren.

Det er også en nyere avdeling som er viet til vår spennende polarhistorie.

Dagsavisen var invitert til området av Visit Bodø og Salten.