Sykling er en global megatrend. Gjerne i kosetempo med flere generasjoner på slep - eller med blodsmak på sykkelritt for tøffe amatører. FOTO: CHRISTINE BAGLO

Årets reisetrender

Det unike, autentiske og spesielle blir veldig viktig i året som kommer. Også på reisefronten. Men det kan bli svett.

1 Rekordbillig å fly

Denne høsten har vi sett rekordlave priser på flybilletter i det europeiske markedet, også i Norge. Og trenden fortsetter. Den siste utgaven av Norsk Flyprisindeks viser billettpriser som er opptil 23 prosent lavere enn året før i januar, spesielt fra distriktsflyplassene. Grunnen er en overetablering i markedet. Dette er godt nytt for flypassasjerene, men ikke fullt så bra for flyselskapene. I 2014 vil det nok komme justeringer, men prisene vil fortsatt være lave utover året. Større konkurranse på langflygingene betyr at nordmenn i 2014 kan forvente mange gode tilbud spesielt på reiser til USA og Thailand.

2 Mer underholdning i luften

Pris er ikke alt. Ryanair har - utrolig nok - uttalt at de vil satse mer på service i 2014 - etter fallende salgstall og bransjens desidert verste omdømme. Underholdning om bord er en annen faktor flyselskapene på alvor har begynt å konkurrere på. Internettilgang under flyturen er blitt et viktig fortrinn. Noen flyselskaper tilbyr også opptil 900 filmer, TV-programmer og spill. Fred og ro er et annet satsingsområde. Flere flyselskaper, blant annet i Asia, har begynt å tilby barnefrie soner på flyet.

3 Yte & nyte

Ferien er svettere og mer heseblesende enn noensinne. Sports- og treningshoteller er blitt mainstream, og de er nå å finne i alle charterkatalogene. Du må gjerne ta med hele familien, treningsresortene har aktiviteter for alle. Også på de vanlige hotellene blir treningsrommene hentet opp fra kjelleren og utstyrt med førsteklasses utstyr og panoramaglass. I kampen om treningsentusiastene tilbys det også mange nye former for aktiviteter - som stå opp-padling - eller yogaøvelser på surfebrett (!) - eller undervannssykling!

Vi ønsker også å sykle, vandre og klatre på hver en røys - enten det er på Cuba, i Kina eller i Canada. Og nå skal det aller helst være skikkelig hardt. Alle de kjente, store ski- og maratonløpene i verden blir fullbooket før du rekker å si «blodslit». Men det nytter ikke lenger å forvente altfor mange beundrende blikk om du skryter av dem i lunsjpausen. Nå er det ultraløp som gjelder. Sånne tredagers løp. Uten soving. I Sahara. Alternativt en ekspedisjon til Antarktis.

4 Tohjulslykke

Det blåser en sykkelbølge over verden! Sykling er definitivt i tida - både som framkomstmiddel, trimapparat og statusobjekt. På det nye 25 hour-hotellet i Berlin kan du nå booke rom - med integrert sykkel (henger på rommet!), som du kan benytte under oppholdet, og sykkelcafeer popper opp over hele byen. Mange storbyer har lagt ypperlig til rette for sykling - og du kan ofte leie bysykler eller vanlige sykler til en rimelig penge. I Norge kan det bli interessant å se hvordan det vil gå i skiløypene i vinter, når kondomdressfantomene møter de stadig flere fat bikes-syklistene (sykler med ekstremt brede dekk til bruk i marka på vinterføre).

5 Ut i naturen«Markavare» er den nye merkevaren! Den sporty ut-i-naturen-trenden inkluderer ikke bare tinderangling på ski, å gå Norge på kryss, tvers og langs - men også bålkos, lette fjellturer og romantiske øyeblikk på reinskinn. I massekonsumismens tid er de enkle, autentiske verdiene en sterk mottrend til fasjonable hyttepalasser, SUV-er og kino-TV-er. Gode venner og gode opplevelser er viktigere enn enda en ny gucciveske. Machomannen er også på vei tilbake til urlivet. Også finanseliten trekker ut i buskene - ikke bare bevæpnet med skipulver til 4.000 kroner grammet, men også med gevær. Han vil ha blod på fingrene og kunne servere egenskutt elg og selvfisket villaks når han disker opp med årgangsrødvin i hyttepalasset sitt.

6 Egenart

Etter flere tiår med en utrolig økonomisk vekst og globalisering, begynner det å se forunderlig likt ut mange steder i verden (glasskimrende havneutbyggingsområder med signaturbygg av Zaha Hadid eller Renzo Piano, Prada og Gucci langs hovedgatene og på enhver flyplass, samt fusionkokker i verdensklasse på annethvert gatehjørne). Derfor søker vi nå mer og mer tilbake til røttene, det autentiske, og til det unike og egenartede. Vi vil ha det de rørende historiene og kjærlige hender som ikke bare er profesjonelle. Små hoteller, restauranter med kortreist lokalmat, lokale produkter og historie - og en følelse av å være et helt annet sted enn det vi er på til vanlig.

7 Statussymbol

Reise og fritidsaktiviteter blir bare viktigere og viktigere som statussymboler. Opplevelser og erfaringer er viktigere enn materielle goder En internasjonal trend er at de reisende etterspør eksklusivitet enn mer tradisjonell luksus. Reisen skal være unik, annerledes og helst ikke like tilgjengelig for alle. Derfor er det nå større interesse for mer uvanlige reisemål som Myanmar, Etiopia og Namibia. Etterspørselen etter såkalte alt inkludert-hoteller har også sunket. Flere operatører har nå kuttet antall slike hoteller i katalogene sine, og påpeker at markedet begynner å bli mettet for denne type ferie.

8 Digital kontroll

Glem blafrende papirer. Smartmobilen er alt du trenger for å holde orden på reisen. Både til å finne inspirasjon til ferien, bestille den, finne riktig hotell, restaurant - og til å skryte av ferien på sosiale medier - både før, under og etter turen. Du kan holde tritt med jobbmail, ungenes skoleinnleveringer og svigermor. Å ja, så er det blitt mye billigere å snakke i den - i alle fall i Europa - også. Ellers kan du bare laste ned skype-appen. Telefonen kan fungere som boardingkort, togbillett og hotellreservasjon - og snart også som kredittkort. Men passet må du fortsatt huske å ta med deg.

9 Gjestevurderinger

Er de nye kvalitetsstemplene. Glem hotellstjerner og pene reklamebrosjyrer. I en undersøkelse utført av reisebyråkjeden Tickets utført av Respons Analyse, svarte 46 prosent at de velger hotell ut fra tidligere gjesters vurderinger. Bare husk å se på antall vurderinger også. Er det 300 som synes at overnattingsstedet er supertopp - da er det ganske sikkert det. Se også på hvem som har gitt anbefalingene - om det er familier, par, voksne eller unge. Så havner du på riktig type hotell!

10 Spontanturer

Det er blitt litt sånn: Hm. Hva skal vi finne på neste helg? Tja … hva med en tur til Paris? Så går vi på nettet og fikser rimelige flybilletter og et fint hotell i en fei. Det går kortere og kortere tid før vi bestiller en reise, viser tall fra flere reisebyråkjeder og charterselskaper. Stadig flere bestiller kun en uke eller to før avreise. Og tar gjerne med seg hele vennegjengen til Krakow, istedenfor å gå ut på byen i Oslo. Stadig flere arrangører har også spesialisert seg på å lage spesialopplegg for grupper som er ute på tur - alt fra vikinggilder til James Bond-opplevelser, en dag som geisha i Japan eller sveitserostprodusent på en seter i Sveits!

11 Deleferie

Ikke alle svømmer i penger. Men lavbudsjetturistene vil også ut på tur. «Deleferien» er derfor en av de sterkeste globale reisetrendene, spesielt i Europa, ifølge WTM Global Trends Report. Mange tilbyr gratis overnatting på sofaen eller benytter seg av det, gjennom nettsider som www.coachsurfing.com med flere. Andre leier ut et rom gjennom nettsteder som www.HouseTrip.com og www.airbnb.com, og tjener noen ekstra kroner på det. Og turistene får rimelig overnatting - og i mange tilfeller nye, hyggelige, lokale bekjentskaper. Du kan også få/tilby haik gjennom nettsider som www.blablacar.com i Storbritannia, eller norske www.loggin.no/haik. Husbytting og hyttebytting er andre muligheter.

12 Mer skreddersøm

Nordmenn er blitt mer erfarne reisende, og krever derfor også mer. Mange har god råd, men kanskje ikke så mye tid, og ønsker derfor mer skreddersydde ferier. Enten de ønsker å sy sammen en generasjonstur med et innhold som har noe å by på for alle, eller en privat rundtur som skal inneholde favorittinteressene og bosteder tilpasset egne ønsker.

christine.baglo@dagsavisen.no