Nyheter

– Vi vil gjerne se kongen, vi!

Det er ikke bare Holmenkollen og Sinnataggen turistene i Oslo vil se.

Bilde 1 av 0

Grytidlig morgen er Visit Oslo-senteret ved gamle Østbanehallen allerede stappfullt av feriefolk. Noen vil ha kart og bøker og klare seg på egen hånd, andre vil på guidet tur eller gjerne slå av en prat med dem som kan alt om Oslos severdigheter. Og noen lurer bare på hvor de får kjøpt en trikkebillett.

– Vi har kommet fra Praha for å se denne fine byen, og i dag skal vi på guidet tur i sentrum, forklarer Rozalie Klimesova, som er kommet til Oslo sammen med broren Kristian og pappa Petr Klimes.

– Først skal vi innom noen severdigheter i sentrum. Men vi vil gjerne se kongen, sier Petr Klimes, før familien tråkker villig med guiden oppover Karl Johan og må finne seg i ett besøk i Domkirken før Slottet står for tur.

Personlig

Oslo Visitor Centre har tatt imot 1,5 millioner turister siden åpningen for 3 år siden. For turistene har dette vært inngangen til å oppdage Oslo og gi dem de unike opplevelsene. Når Dagsavisen besøker tidlig på morgenen har køene til skrankene vokst seg lange. Det deles ut kart og brosjyrer, og folk har mange spørsmål på hjertet.

– Folk lurer på alt fra severdigheter til praktiske ting, som for eksempel hvordan de skal komme seg rundt omkring i byen. De fleste vil også gjerne ha personlige tips, sier Sakina Benmalek (24). Hun har jobbet hos Visit Oslo i fire år, blant annen bak skranken der hun har hatt direkte kontakt med turistene.

– Hva har du fått mest spørsmål om?

– Jeg har fått mange spørsmål om mat, hvilke restauranter jeg ville gått på, hvilke steder i byen jeg foretrekker, og så videre. Det virker som om personlig service har stor effekt på folks valg. Men alt kommer i grunnen an på hva slags interesser de som spør selv har, sier Sakina Benmalek.

– Vil alle turister i Oslo se Holmenkollen og Sinnataggen?

– Selvsagt er det mange som ønsker å få med seg de store, kjente stedene. Men Oslo er blitt mer kjent rundt omkring i verden, så turistene har mange spesifikke ønsker. Blant arkitekter rager for eksempel Operaen, Astrup Fearnely og Statoilbygningen på topp. Folk som er interessert i historie vil på vikingskipsmuseet, kunstelskere vil se Munch og de som er glade i naturen gjerne vil til Botanisk Hage.

Norsk design

Turistene vil ikke bare ha tips til steder å besøke. Sakina Benmalek har også fått forespørsler om hvor man kan kjøpe norsk design, og om boktips.

– Ja, bøker om norsk flora, for eksempel, smiler hun.

– Hva med shopping?

– Vi prøver å spre folk litt rundt i byen til små, uavhengige butikker, og til de store, gode kjedene. Mange er nysgjerrige på norsk og skandinavisk design og vil handle der de vet de for noe som holder høy kvalitet.

– De fleste er godt forberedt og vet hva de ønsker, ellers prøver vi å høre hva de er interesserte i før vi begynner å tipse om ting. Vi får spørsmål om hele Norge, ikke bare Oslo.

Hele verden

– Hvor kommer de fleste turistene i Oslo fra?

– Vi har folk fra hele verden, mange europeere og spesielt skandinaviske land. men også amerikanere, australiere og mange asiatiske land.

– Synes de det er dyrt å være her?

– Ikke like mange som før, kanskje reagerer de litt på priser på mat. Men når man er på reise og vet man får god kvalitet så ser det ut som om ikke alltid prisene er det viktigste.

– Hva er det rareste spørsmålet du har fått fra turister i Oslo?

– Det tror jeg må være de som spurte hvor de kunne få kjøpt lagtrøyene til de norske håndballjentene.

Mer fra Dagsavisen