Nyheter

Tar med Snømannen-team på guidet tur

Filminnspillingen av Jo Nesbø-suksessen «Snømannen» er i full gang. Nå håper Visit Oslo å bruke filmen til Oslo-reklame.

– Hva vi får tilgang til er for tidlig å si. Men vi håper å bruke deler av filmen og bilder fra filmen til å reklamere for Oslo internasjonalt, sier direktør for Visit Oslo, Bente Holm.

Ifølge NRK.no er det et produksjonsteam på over 150 medarbeidere og 1.700 statister som deltar i produksjonen av filmen «Snømannen», basert på Jo Nesbøs bok med samme navn.

Statister

Alt tyder på at produksjonen fortsatt søker etter statister. Annonser på nettstedet Filmcafe.se viser at produksjonen søker etter statister mellom 18 og 20 år, samt statister som har erfaring med å servere. Sistnevnte er til opptak 5. og 6. februar, står det i annonsen, som ble lagt ut 10. januar, og som særlig ber om folk som er «Helst ganske rå på å balansere brett».

«Vi caster fortløpende gjennom hele produksjonen – men det haster å få inn flotte Oslofolk,» står det i en annonse fra Aktivioslo.no.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Rådhuset og Schrøder

Produksjonsselskapet er hemmelighetsfulle, men det er kjent at innspillingen skal innom Oslo Rådhus, Holmenkollen, Ekeberg og naturlig nok restauranten Schrøder på St. Hanshaugen. Oslo kommune har bistått i tilretteleggingen av locations, og vil hjelpe til så gater blir stengt av slik at teamet får ro til filmingen.

I mars skal produksjonen videre til Rjukan, og de skal også innom Bergen, men i ukene framover er det Oslo som gjelder. Det vil Visit Oslo benytte seg av, forteller Holm.

– De dagene de har fri, eller noen timer til overs vil vi tilby både skuespillerne og andre medvirkende noen guidede turer i byen, slik at de blir kjent med den. Det er mange nøkkelpersoner som kommer hit, og vi vil vise at Oslo kan ta imot en Hollywood-produksjon, sier Holm.

Hittil har Visit Oslo bistått med å skaffe gode avtaler med hoteller, og de har vært sparringspartner for Oslo kommune i kampen om å få innspillingen til byen.

– Vi gjør dette fordi vi ser at vi kan kommersialisere på filmen internasjonalt, og kanskje også få byens borgere til å bruke byen mer. Vi har jo allerede disse Harry Hole-vandringene som internasjonale medier har vært veldig begeistrede for, sier Holm.

LES RESTAURANTANMELDELSE: Maten hos Harry Hole

Oslo trender

Oslo er i en hype om dagen, forteller Holm. Men fortsatt trenger byen all drahjelp den kan få for å trekke besøkende.

– Vi ser hva Disneys «Frost»-film gjorde for Norge. Jo flere knagger vi har, jo lettere er det å markedsføre byen. Vi tror at Oslo og Norge er kjent, men det er faktisk ikke slik, sier Holm.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Mer fra Dagsavisen