«Stativet er stengt. Vi mangler strømtilførsel.»
Beskjeden sto å lese på bysykkelstativet på Kirkeristen tirsdag morgen.
Les også: Mangler bysykler i sentrum
Vann i tilførselen
– Det har kommet vann i strømtilførselen under trikkeskinna. Så vi får rett og slett ikke strøm til stativet. Det er forståelig at mange syntes det er kritisk da dette er det mest brukte sykkelstativet i Oslo sentrum, sier markedssjef i Urban Infrastructure Partner som står bak bysyklene i Oslo, Johan Høgåsen-Hallesby til Dagsavisen.
Det er strømtilførselen som går under trikkeskinnene har blitt ødelagt over tid på grunn av vibrasjoner fra trikken, forklarer Høgåsen-Hallesby.
– Vi har forsøkt å trekke ny kabel, men det funket ikke da trekkrøret er helt ødelagt. Nå søker vi Hafslund og Bymiljøetaten om å få benytte en ny strømkilde og håper på å få til en løsning så raskt så mulig, sier han.
[ Følg Dagsavisen Oslo på Facebook! ]
Populært tilbud
Nå har Urban Infrastructure Partner søkt Hafslund og Bymiljøetaten om å få benytte en ny strømkilde.
– Vi håper på å få til en løsning så raskt så mulig, sier Høgåsen-Hallesby.
Bysyklene har vist seg å være et svært populært tilbud i Oslo. Tilbudet er en slags abonnementsordning, der du betaler noen få hundrelapper, og til gjengjeld kan forsyne deg med en av de mange hundre syklene som står i stativer rundt omkring i byen.
Over 30.000 mennesker i Oslo bruker bysyklene. I løpet av en dag er syklene ute på ca. 10.000 turer.
Bysykkelordningen i Oslo er et samarbeid mellom Oslo kommune og Clear Channel Norway AS, der kommunen stiller offentlig reklameplass til rådighet og får et bysykkeltilbud tilbake.
Les også: Triller bare ned