Nyheter

Liv i sykkelfeltet

Nå er det bare én uke til bysykkelsesongen starter igjen – og i år har alle syklene fått navn. Hvem vil du sette deg på?

Se for deg at Gro setter seg på Kåre, eller at du tramper av sted på Erna.

Det kan bli en realitet fra mandag 3. april. Oslo Bysykkel har nemlig gitt alle bysyklene unike egennavn.

Driftssjef Yasir Islam lover at mange osloborgere vil finne igjen sitt eget navn på syklene.

– Vi har plukket ut de 1.500 vanligste mannsnavnene og de 1500 vanligste kvinnenavnene i Oslo i 2017.

Les også: 1.116 flere avganger i Oslo fra 2. april

Lettere å fikse feil

Islam har funnet fram sykkelen med det korte navnet «Liv». Men også «Abdullahi Muhammed» og «Wenche Elisabeth» blir å finne i sykkelstativene.

– Med 3000 navn, kommer du ganske raskt til det som ser ut som veldig spesielle navnekombinasjoner.

De nye navnene skal gjøre det enklere å rapportere inn feil og mangler ved syklene.

– Det er lettere å huske navn enn serienummer. Det har allerede kommet inn melding fra en av testerne våre om at Ragna har litt slapt gir.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Ut av dvalen

Dagsavisen besøkte bysyklenes vinterhjem i en stor fjellhall under St. Hanshaugen. I løpet av den neste uka settes hele 1600 sykler ut i stativene.

Den interesserte leser kan merke seg at «Bjørn» allerede er ute av hiet.

– Alle syklene blir tatt på med kjærlighet av våre mekanikere. Vi sjekker brems og gir, vasker syklene, smører og sjekker trykk på dekkene før vi kjører dem ut, sier Islam.

Antallet sykler vil øke opp mot 3000 etter hvert som nye sykkelstativ åpner.

Nytt av året er muligheten til å ha bysykkelkort i tre døgn eller bare 24 timer.

– Det vil gjøre det enklere for både gjester og turister å benytte seg av bysykkelordningen, sier Islam.

Fikk du med deg portrettet: Miljøbyråden Lan Marie Nguyen Berg ble en utskjelt politiker på rekordtid

Mye kortere leietid

Tidligere har du kunnet bruke sykkelen i tre timer. Dette kuttes nå til tre kvarter.

– Vi lærte i fjor at mesteparten av bruken var under 45 minutter.

Ved å korte ned på lånetiden, unngår man kanskje det kjente synet av ubrukte sykler ved siden av vennegjenger som griller i parken.

– Vi ønsker å øke sirkulasjonen av syklene og holde hjulene i gang. Dette sørger for at det blir flere sykler tilgjengelig og flere turer.

Det vil fortsatt være mulig å ta lengre turer, men det vil koste ekstra. For fem kroner i kvarteret, kan du beholde bysykkelen i inntil seks timer.