Nyheter
Slik blir nye Lysaker
Lysaker ligger i Bærum, ved grensen til Oslo. Nå er kommunene enige om å gjøre kollektiv-knutepunktet mer urbant.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Ved å utvide Lysaker som kollektivknutepunkt, åpne opp mot Lysakerelva og sjøen, og redusere barrierer og høydeforskjeller, ønsker Bærum kommune, Statens vegvesen og Oslo kommune å gjøre Lysaker til et mer urbant område med god tilgjengelighet for kollektivreisende, gående og syklende.
De to kommunene og Statens vegvesen gikk i fjor sammen om å utarbeide en mulighetsstudie. Studien viser at Lysaker kan bli det nye store kollektivknutepunktet i vest med urbane kvaliteter og åpne linjer ut mot Lysakerelva og fjorden, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Les også: Slakter ny plan for E18
Kollektivreisende
Kommunene og Vegvesenet ønsker at «nye» Lysaker skal gjøre det enkelt å reise kollektivt, med langt bedre forbindelser mellom tog, bane og buss. Samtidig ønsker de å gjøre området hyggeligere og mer brukervennlig for de som bor, jobber og besøker området.
– Lysaker er allerede et kollektivknutepunkt, men med mangelfull infrastruktur og for liten kapasitet. Vi vil at det skal bli enkelt å reise kollektivt til, fra og gjennom Lysaker, og vi ønsker at oppholdsstedene og ventearealene skal bli hyggeligere og at det skal bli bedre og tryggere å ta seg frem til fots og på sykkel, sier planleggingsleder Matilde Anker i Statens vegvesen.
Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!
«Lysakerbyen»
– Oslo kommune har vært opptatt av at Lysaker både skal bli et godt byttepunkt for kollektivreisende, og at det samtidig skal skapes gode byrom i den nye Lysakerbyen.
Mulighetsstudien viser at dette er mulig, uttaler avdelingsdirektør for byutvikling i Plan- og bygningsetaten, Morten Wasstøl.
Studien Vegvesenet har fått utarbeidet vil bli benyttet som grunnlag for den videre planleggingen av Lysaker kollektivknutepunkt. Ambisjonen er at det skal være mulig å starte bygging i 2019, slik at anlegget kan stå klart samtidig med åpning av Fornebubanen. I 2024.
Les også: Nok et hinder ryddet av sporet