Nå blir kommunal lading like dyrt som hurtig

Fra neste år skal Oslo kommune ta betalt for elbil-lading. Da vil det koste nesten like mye å lade sakte som hurtig.

 

Opptatt! Fortsatt opptatt!

Det er status på veldig mange av Oslos kommunale elbil-ladeplasser praktisk talt døgnet rundt.

De er gratis, og antallet elbiler vokser enormt mye fortere enn antall ladestasjoner.

Og at Oslo kommune ikke har satt opp nye ladestasjoner i første halvår i år, har ikke gjort situasjonen bedre.

Men nå har kommunen laget en løsning, i to deler:

* Det skal ikke være mulig å lade mer enn fire timer av gangen på dagtid.

* Og det skal begynne å koste penger. I forrige uke kom prismodellen.

Les også: Sporveien: Oslos trikkepark skal være skiftet ut innen 2024

5–15 kroner timen

De nye prisene blir, ifølge byrådets tilleggsinnstilling til budsjettet 2019, som kom i forrige uke, som følger:

Normallading, altså 3,6 kW, skal koste 10 kroner timen på dagtid, og 5 kroner timen på kveld og natt.

Semi-hurtiglading, mellom 7,2 og 22 kW, skal koste 15 kroner på dag, og 5 på kveld og natt.

For normallading, som er det nesten alle ladepunktene i dag kan tilby, vil det gi en pris per kilowatt på 2,8 kroner.

Til sammenligning: Hos private Grønn Kontakt koster hurtiglading 2,50 kr per minutt, noe som gir en pris per kilowatt på 3 kroner.

Dermed blir prisen nesten den samme, selv om hurtigladeren lader omtrent fjorten ganger raskere.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Ikke for å tjene penger

– Ja, det koster litt, men det blir samtidig veldig, veldig billig, sier Sture Portvik.

Han er elbilansvarlig i Bymiljøetaten.

Hovedbudskapet fra etaten er at ved å ta en «moderat brukerbetaling», vil man få høyere utnyttelse av de plassene som er. At de som ikke virkelig trenger å bruke dem, heller vil lade andre steder.

– Litt av grunnen er at vi ikke kan teppelegge byen med ladepunkter. Skulle vi fortsatt som i dag kunne vi egentlig tidoblet antall ladeplasser uten at det er godt nok, sier han.

– Problemet er at når du kommer til et ladepunkt, så står det en elbil der som ikke egentlig trenger å lade. Systemet blir utnyttet, sier Portvik.

Han understreker at Oslo vil bli billigere enn alle andre byer i landet av en viss størrelse.

– Vi gjør ikke dette for å tjene penger. Vi gjør det for å sørge for at flere får ladet.

Han forteller at brukerorganisasjonene har ønsket dette, nettopp for å få en slutt på at ladeplassene er så mye opptatt.

– Jeg tror de fleste kan leve med ti kroner timen. En vanlig dieselbil vil jo betale 29 kroner timen, bare for parkeringen. Men vi er veldig oppmerksomme på at vi ikke skal prise dette så høyt at det ikke skal lønne seg å kjøre elbil.

Det skal fortsatt være gratis for elbiler å parkere på vanlige kommunale plasser, hvor det ikke er lading.

Ingen nye i første halvår

Endringene skal innføres i løpet av 2019. Portvik forteller at man vil begynne med å ta betalt for nye ladeplasser, og så utvide med steder det i dag er veldig vanskelig å finne en ledig plass.

Planen til kommunen er å bygge 600 ladepunkter i året framover. I dag er det 1.300 rundt i byens gater.

Men planen ble forpurret av at det ikke ble bygget nye ladestasjoner første halvår i år.

– Det var en ny samkjøpsavtale på ladeinfrastruktur som ble landet i juni i år, sier Portvik.

Han forteller at den forrige avtalen gikk ut ved nyttår. Dermed har de ikke kunnet bestille nye før i sommer, og det har forsinket utbyggingen med et halvt år.

– Hvorfor skjedde dette?

– Det var et komplekst anbud, med mange tilbydere. Det kan noen ganger være vanskelig å gjøre et valg og være sikker på at man velger riktig, sier Portvik.

Så langt i år har det bare blitt bygget 50 nye plasser, men de håper likevel å få til nesten 300 før nyttår.

Reagerer

– Vi må unngå at takstene settes på et nivå som bremser utskifting av bilparken, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg.

Han presiserer at Høyre er tilhengere av at det innføres betaling for lading, men mener takstene må sees nøye på.

– Det er også viktig at investeringene som gjøres for å kunne ta betalt ikke går på bekostning av nye ladestasjoner, sier han.

Lae Solberg reagerer også på at utbygging av nye ladere er blitt forsinket.

– Her har byrådet og Bymiljøetaten somla. Det er jo ikke nok at bystyret vedtar nye ladestasjoner når det ikke gjennomføres i praksis, sier han.

Les også: Sjekk dette før du kjøper brukt elbil