Verden

Wallström skal gi EU et nytt ansikt

EU oppfattes som byråkratisk tungt og uforståelig. Nå skal den svenske kommissæren Margot Wallström forbedre imaget.

Publisert Sist oppdatert

– Dette kan jo bli et «mission impossible» fleipet Wallström til NTB da hun ble utnevnt til visepresident i EU-kommisjonen med kommunikasjon som hovedoppgave.

Inntrykket av en grå «eurokratisk» elitistisk organisasjon som ikke bryr seg om vanlige folks problemer har bidratt til EU-skepsis i flere medlemsland og i EU-miljøene brukes uttrykket «informasjonskløft». Men nå lover påtroppende president i EU-kommisjonen José Manuel Barroso å ta tak i problemet.

Kommunikasjon

Barroso har sagt at kommunikasjon med EU-borgerne er en hovedprioritet for den neste kommisjonen som går til verket senere i høst. Av de viktigste grepene er å opprette en post som visepresident med ansvar for kommunikasjon.

Populære Margot Wallström skal være EUs ansikt utad sørge for åpenheten og informasjon og representere kommisjonen i andre EU-fora som parlamentet og ministerrådet.

I tillegg ønsker EU-kommisjonen å gjøre seg mer synlig i medlemslandene. De har allerede kontorer der men de skal styrkes.

– Wallström skal forbedre kommunikasjonen i nært samarbeid med de andre kommissærene. Barroso ønsker å gi en sterkere profil og større prioritet til kommunikasjonen men detaljene er ikke klare ennå kommenterer Wallströms fungerende pressetalskvinne Beate Gminder.

Kommunikasjonsproblem

Informasjonsarbeidet har lenge vært et stort problem for EU.

– Det er ingen tvil om at kommisjonen sliter med å få fram et klart budskap og Barroso har definert dette som et nøkkelproblem kommenterer seniorforsker Alasdair Murray ved Centre for European Reform.

Han påpeker tre hovedproblemer:

– For det første er de 25 medlemsstatene forskjellige i kultur og mediekultur og et enhetlig budskap er vanskelig å få fram. For det andre er ikke kommisjonen valgt eller har noe klart manifest eller samlende kraft. Alle kommissærer kan dermed si hva de vil uten noe klart samlende budskap. For det tredje er det slik at kommisjonen gjør mange bra ting men ikke alt har nyhetsverdi. Kommisjonen blir bare godt stoff når noe går galt. Hvis den gjør noe godt er det som regel kjedelig for mediene sier Murray.

Den dårlige kommunikasjonen har vært med på å øke EU-skepsisen. I en Euromonitor-undersøkelse i forbindelse med det siste EU-valget svarte bare 46 prosent at de stolte på EU-institusjonene.

Skreddersydd jobb

Wallström selv ser positivt på oppdraget.

– Dette er et fantastisk oppdrag som er skreddersydd for meg sier hun til Dagens Nyheter.

– Det handler om å utbre og forbedre demokratiet og gjøre beslutningstakingen effektiv. Vi må tenke på å kommunisere – ikke å gjøre det ville være som å skrive et brev og la være å sende det sa hun.

– Denne jobben er bredere enn å være PR-sjef eller ha ansvar for informasjonsspørsmål. Det kan høres ut som et umulig oppdrag men det kan gå hvis man har en plattform som visepresident i samarbeid med presidenten. Det er kjempeviktige og spennende oppgaver sa hun til den svenske avisen.

– Medievennlig

Observatørene har også tro på Wallström i den nye jobben.

– Wallström er veldig medievennlig og har muligheten til å utforme et klarere budskap. Hun er erfaren i omgangen med media framstår som ærlig og rett fram kommenterer Alasdair Murray.

– Jobben passer bra for henne. Av dem som sitter i kommisjonen er hun av de flinkeste til å snakke begripelig og få ut hva hun mener. Kommissærene er generelt ikke så kjente men hennes navn er det mange europeere som har merket seg sier EU-reporter i Dagens Nyheter i Sverige Anders Bolling.

Men Wallström får sitt å stri med allerede fra starten av den nye jobben. Hennes første oppgave blir å forsøke å overbevise EU-borgerne om de positive aspektene ved den nye grunnloven som nå går inn i en runde med folkeavstemninger.

– Det er en vanskelig jobb men hun har bedre forutsetninger for det enn mange andre mener Bolling.

Powered by Labrador CMS