Sykdom, død og Munch
Liv og død, ekstase og smerte. Hele følelsesspekteret dekkes når Munchmuseet dykker ned i Edvard Munchs forhold til helse og sykdom.
Munchmuseets utstilling «Livsblod – Edvard Munch» er blitt en forbausende lys og livsbejaende utstilling, den dystre tematikken til tross.
Foto: Ove Kvavik/Munchmuseet
Kunst
Leser du gjerne om andres sykdommer? Liker du å fordype deg
i mulighetene som ligger i ulike behandlinger av forskjellige tilstander? Enten
svaret er ja eller nei vil du finne noe som interesserer deg i Munchmuseets
store sommerutstilling. Til tross for nærgående skildringer av depressive
medmennesker og syfilissmittede spebarn, er «Livsblod – Edvard Munch» blitt en
forbausende lys og livsbejaende utstilling.
Utstillingen tilbyr et dypdykk i Edvard Munchs overraskende
omfattende behandling av helserelaterte motiver. «Livsblod» tilbyr en
interessant, lærerik og oppløftende opplevelse. I likhet med fjorårets «Jordsvingninger»
byr årets sommerutstilling på nye perspektiver på Munchs livsverk. Mange vil
vite at han opplevde sykdom og død i nær familie fra barnsben av, og at dette
satte sitt preg på ham som menneske og kunstner. Denne utstillingen går dypere
i tematikken, og den canadiske kuratoren Allison Morehead har gravd frem mange
kunstverk vi sjelden eller aldri har sett før. Hun viser også en humanistisk og
kvinnevennlig side ved kunstneren.
Inngangsporten til utstillingen er det dramatiske bildet «På
operasjonsbordet» fra 1902–03. På sensommeren i Åsgårdstrand skjøt Edvard
(antagelig) seg selv i hånden med en pistol under en krangel med kjæresten
Tulla Larsen. Kulen ble fjernet fra hånden under en operasjon på
Rikshospitalet, og det er opplevelsen fra denne alvorlige hendelsen kunstneren
skildrer i maleriet.