Det går fram av EU-undersøkelsen Flash Eurobarometer 463, som Dagsavisen omtalte i går.
Her forteller Agnese Licite, leder av kommunikasjonsavdelingen i det statlig eide togselskapet Pasazieru vilciens, om årsakene til at latvierne er så fornøyde.
Les også: MDG vil ha null togforsinkelser
99,18 prosent
– Vi er stolte over at i 2017 var togene våre 99,18 prosent punktlige.
Det var godt over selv den svært hårete målsettingen om 98,6 prosent punktlighet.
Her må vi ile til med å fortelle at i Latvia regnes elektriske tog som punktlige hvis de kommer mindre enn 5 minutter for sent, og dieseltog som punktlige hvis de kommer mindre enn 10 minutter for sent. I Norge er grensa satt ved 3 minutter og 59 sekunder.
– I gjennomsnitt har vi 234 avganger hver dag. Vår egen undersøkelse av kundetilfredsheten viser at 89,9 prosent av dem som reiser jevnlig med tog, er fornøyd med togtilbudet i Lativa. 57 prosent av passasjerene nevner billettprisene som et argument for å reise med toget, forteller Licite.
I samme undersøkelse svarer 93 prosent at de setter pris på togenes punktlighet, mens 87 prosent er fornøyd med hastigheten til togene.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
32 nye tog
– Har dere nye tog?
– Ikke ennå. Vi er for tiden inne i siste fase av anskaffelsen av 32 nye elektriske tog. Vi regner med at vi før utgangen av året kommer til å kunngjøre hvem som får produsere disse togene for våre kunder.
Planen er at det første av disse togene skal leveres allerede i 2020.
Når det gjelder spørsmål om infrastrukturen henviser Licite til sine kolleger i selskapet Latvijas Dzelzcels. Derfra får Dagsavisen opplysninger om ti EU-støttede prosjekter i perioden 2007-2013, og to prosjekter delfinansiert av TEN-T (Trans-Europe Transport Network), for å modernisere og utvikle infrastrukturen. Prosjektene omfatter blant annet oppdatering av stasjoner.