Innenriks
Togpriser av skinnene
Vil du reise på helgetur til en annen norsk by,
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Om du ikke er ute i god tid i forveien, vil en ordinær togbillett til Trondheim, Bergen eller Stavanger koste deg mellom 775 og 886 kroner. Vil du sove på toget koster det 850 kroner ekstra. Tur/retur Trondheim med sovevogn vil da beløpe seg på 3.404 kroner: like mye som en langhelg i New York.
Dyrere fly
Leder i transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF), tar ofte nattog når han reiser med jobben.
Men jeg gjør det sjeldent privat, ut fra et kostnadsperspektiv, innrømmer han.
Hareide mener dette er et todelt problem.
Et problem er at togprisene er så høye. Det andre er at flyprisene er så billige. Prisene bør speile miljøkostnadene, men de er ikke tatt inn i de bedriftsøkonomiske regnstykkene til flyselskapene og NSB. Å sikre at togprisene går ned er første steg dersom vi ønsker at folk skal bruke toget, påpeker Hareide.
Det mener han kan gjøres ved at politikerne vedtar bedre rabattordninger eller subsidierer noen av billettene til NSB.
Det regimet NSB har i dag ble laget da flyprisene var høyere. Det trenger ikke være vanskelig å bedre. Det kan gjøres ved direkte posteringer over statsbudsjettet, sier Hareide.
Er det riktig å prioritere pris når NSB har så mange andre hull å putte pengene i?
I den situasjonen vi er i nå, hvor NSB blir utkonkurrert, er det rett å se på pris. Jeg er også villig til å se på avgiftsmekanismer for å få bedre harmoni mellom fly- og togpriser, sier Hareide.
Billigere før
Han forteller at det relativt sett var billigere å reise med tog for ti år siden enn det er i dag.
Utviklingen har vært helt feil. Det er et stort problem for oss politikere som er opptatt av å få ned klimautslippene.
For eksempel var studentrabatten fram til 2001 på enten 60 eller 40 prosent, avhengig av avgangene. Nå er den bare 25 prosent. En seng på toget kostet 125 kroner fram til 2006, nå må du kjøpe en hel kupé til 850 kroner.
Jernbanepolitisk talsmann i Arbeiderpartiet, Gorm Kjernli, irriterer seg over denne utviklingen og mener dette må gjøres noe med når staten til våren skal forhandle sin avtale med NSB. Han skal selv ta nattog med sovekupé til Egersund på tirsdag.
Jeg fikk miniprisbillett, men må likevel betale 1.050 kroner. Selv for meg som har god råd, er det dyrt. Det er ikke et bra miljøsignal, sier Kjernli.
Han peker på at også reisetida må ned dersom toget skal bli mer attraktivt.
Dette handler også om komfort og reisetid. Det ideelle ville vært høyhastighetstog med priser tilsvarende det en flyreise koster i dag. Men det skjer selvfølgelig ikke over natta, sier Kjernli, som har fått fornyet tiltro til lyntogutbygging etter at transportkomiteen kjørte høyhastighetstog mellom Brussel og Paris denne uken.
Populære sovekupeer
Kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, mener at Dagsavisens regnestykke blir urettferdig for NSB.
Her må man regne inn både kostnader og reisetid til og fra flyplassene. Dessuten sammenligner man her en lavprisbillett med en fastprisbillett. Dette er et spørsmål om når man bestiller. De som bestiller først får billigst billett, sier Lundeby.
Han forteller at NSB har fulle tog hver eneste helg, og at de nye sovevognene er populære.
Mange synes det er et attraktivt tilbud. De bruker natten til å reise, og kommer uthvilt fram tidlig på dagen. Ordningen vi har nå tilsvarer tankegangen for hotell. Man får tilgang til et rom som man rår over selv.
Men for den prisen, skjønner du at folk velger å fly og bo på hotell?
Om kunden ønsker fly og hotell må de velge det. Jeg kan ikke påstå at noen velger feil, sier Lundeby.