Stavanger
Slipper å dele lugar
Mærsk Ansattes Forening (MAF) og vernetjenesten i Mærsk vant fram med sitt krav.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Det blir slutt på at personell på Marathons Alvheim fase 2 og 3 må dele lugar når de sover.
Etter klage fra MAF og Vernetjenesten i Maersk Contractors Norge A/S, finner Petroleumstilsynet (Ptil) at «Marathon og Mærsk har etter vår (Ptils) vurdering ikke framlagt dokumentasjon som bekrefter eller sannsynliggjør at alle arbeidstakerne kan sikres nødvendig restitusjon og hvile,» og har dermed omgjort sitt dispensasjonsvedtak.
Ptil, som i sakens anledning har hatt flere møter med de berørte parter i saken, konkluderer at: «Vår samlede vurdering av informasjon som er lagt fram, er at nødvendig restitusjon og hvile ikke vil bli sikret for alle arbeidstakere, og vi kan ikke se at de tiltak og planer som foreligger vil føre til at situasjonen vil endres slik at nødvendig restitusjon og hvile vil bli ivaretatt i de to neste fasene.»
- En viktig sak
- At Ptil har omgjort vedtaket ut ifra vernetjenesten og fagforeningens klage, er en viktig seier for oss, der det blir synliggjort at restitusjon og hvile skal ivaretas for den enkelte, sier Frode Larsen, foreningsleder for MAF til Oilinfo.
- Vi er fryktelig glade for at Ptil har tatt problemet med manglende hvile og restitusjon på alvor. Samtidig er vi glade på vegne av dem som nå slipper å samsove og slipper å være dem som sier ifra. Det er også svært positivt at Maersk Contractors Norge, forhåpentligvis får beholde kompetansen om bord, og sist, men ikke minst; at servicefolkene nå blir behandlet likt med det faste personalet på Alvheim, sier han.
Larsen viser til at ordningen med at riggselskapene og oljeselskapenes fast ansatte i de fleste tilfeller slipper samsoving, og at man heller legger byrden over på serviceselskapene når lugarkapasiteten blir presset.
Ringvirkninger
- Jeg tror dette vedtaket kan få ringvirkninger. I første omgang håper jeg at Marathon tar vedtaket til etterretning, og får slutt på samsovingen også i fase 1, selv om vedtaket konkret gjelder fase 2 og 3, sier han.
- Jeg håper også at vedtaket gjør at andre selskaper på norsk sokkel nå endrer praksisen i henhold til regelverket.
Penger
- Vi er helt imot at oljeselskapene skal kunne betale seg ut av dårlig planlegging som følge av et stivt regelverk som ikke tar høyde for at vi trenger flere om bord. Å betale en kompensasjon for at man må samsove, gjør ikke at man er mer uthvilt, si er Larsen.