Politikk
Bærekraftig utvikling i fremtidens skole
Alle som har barn i skolen ønsker at undervisningen skal ruste elevene for framtida. Et av forslagene i Stortingsmeldingen som kunnskapsministeren har lagt fram, er at undervisning om bærekraftig utvikling skal prioriteres som et av tre flerfaglige temaer. Det er løfterikt fordi det vil gi elevene kunnskap og muligheter for å engasjere seg i å finne løsninger på utfordringer som vil forme deres framtid.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
FNs medlemsland vedtok 17 bærekraftsmål i fjor høst - verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Prinsippet om bærekraftig utvikling ligger til grunn og samspillet mellom sosiale forhold, økonomi og klima og miljø er helt sentralt. I norsk skole i dag hører temaet bærekraftig utvikling hjemme i undervisningen om klima og miljø i naturfagene. FN-sambandet mener undervisning om bærekraftig utvikling må knyttes til flere fag og spesielt samfunnsfagene. Vi tror at det er i samspillet mellom realfag, samfunnsfag og praktisk-estetiske fag at elevene får mulighet til å forstå og engasjere seg.
FN-sambandet har 70 år lang erfaring med å sette disse spørsmålene på dagsorden i skolen. Vi ser behovet for et fornya læreplanverk som gir disse temaene større plass og gjør undervisningen mer aktuell og relevant. Det vil gi oss en skole for framtiden, som gir elevene forståelse av hvordan verden utenfor klasserommet henger sammen og hvordan de selv kan bidra til en bærekraftig utvikling.