Stavanger

JULEHILSEN

Stene Osmundsen sender bilde av døtrene Tea og Julie på MMS til jentenes besteforeldre, og bruker e-post til julehilsener. Men de fleste av oss sender fortsatt julekort.

Publisert Sist oppdatert

- Det bildet jeg tar nå blir nok sendt på MMS til mine foreldre. Hvis jeg får dette til å fungere da, ler Stene Osmundsen mens han plundrer med bruke mobilen til å ta bilde av døtrene under Lucia-feiringen i Byparken i går kveld.

Og MMS er ikke den eneste elektroniske julehilsenen Osmundsen kommer til å sende i år.

- Jeg er kanskje ikke så veldig flink til å sende julehilsener, men de jeg sender, går via e-post. Jeg svarer på de som kommer, sier han.

Mange bruker mobil

Ifølge en undersøkelse som er gjennomført for NetCom, kommer 210.000 rogalendinger til å sende julehilsener på mobiltelefon. Informasjonssjef Per Aril Meling hos Telenor forteller at Telenors mobilkunder både julaften og nyttårsaften sender godt over 10 millioner tekstmeldinger.

- Det er nok flere som har begynt å bruke SMS, MMS og e-post til julehilsener. Men jeg har inntrykk av at mange går tilbake til det tradisjonelle fordi det er mer personlig. Yngre folk sender gjerne elektroniske hilsener til venner og kjente, men julekort til bestemor, sier Meling.

Heller ikke hos Posten er det noe som tyder på at julekortet er på vei ut.

- Julepostmengden har vært stabil de siste årene, mens postmengden totalt har gått ned. En ny undersøkelse viser at åtte av ti nordmenn kommer til å sende ett eller flere postkort eller brev i desember. Tallene tyder nok på at kommunikasjonsmarkedet har økt, heller enn at det elektroniske tar over for postkortet, sier informasjonssjef for Posten i Sør-Norge, Eivind Rossen.

Følelsen er viktig

- Jeg tror at følelsen av å ha et kort med en personlig hilsen i hånda er noe helt annet enn å få hilsenen opp på en skjerm, sier han.

Men Posten prøver likevel å henge med i utviklingen av elektroniske hilsener, og tilbyr kundene å lage sine egne personlige postkort på nettet, som deretter ramler ned i postkassa til mottakeren.

- Dette tilbudet har vi fordi vi må følge med på kundenes behov. Samtidig som dette blir enkelt for avsenderen, får mottakeren fortsatt oppleve følelsen av å finne et kort i postkassen, sier Rossen.

Powered by Labrador CMS