Innenriks

Stenger døra for fossil varelevering

Bruk av nullutslipps- eller biogasskjøretøy blir nå et krav i alle nye kontrakter som involverer transport for Oslo kommune.

Endringen innebærer en innstramming av krav som trådte i kraft i 2019, i tråd med Oslo kommunes mål om å kutte 95 prosent av klimautslippene i løpet av 2030, sammenlignet med utslippene i 2009.

– De tidligere klima- og miljøkravene belønnet leverandører med ekstrapoeng for nullutslipp i anbudsprosessen, opplyser finansbyråd Hallstein Bjercke (V).

– Nå krever Oslo kommune nullutslipps- eller biogasskjøretøy i alle nye kontrakter. Dette vil ha positiv innvirkning på klima og miljø, og påvirke leverandørmarkedet til å ta mer bærekraftige valg, fortsetter byråden.

Det kan trengs, for …

– Over 50 prosent av klimagassutslippene i Oslo skyldes veitransport, påpeker Bjercke.

– Flere hundre biler

Oslo kommune bidrar selv til mye av trafikken på veiene i hovedstaden.

– Transport inngår i et stort antall av kommunens vare- og tjenestekontrakter. Antall kontrakter kommunen inngår, varierer fra år til år, men det er anslagsvis 300-400 kontrakter årlig som berøres av klima- og miljøkravene, forteller Bjercke.

– Kravene treffer alt fra håndverksbedrifter med fem varebiler til de store transportselskapene som har flere hundre varebiler og lastebiler som brukes i Oslo.

– Hva har kravene som ble innført i 2019 ført til?

– De har bidratt til store utslippskutt. På alle de store felles rammeavtalene – samkjøpsavtalene, er vi allerede i mål med 100 prosent leveranser med nullutslipp og biogass, til kommunen, svarer Bjercke.

– Dette inkluderer transport av møbler, PC-er, håndverkstjenester, mat og mange flere kategorier. Det som gir ytterligere effekt er at disse kjøretøyene også brukes til leveranser til andre kunder i regionen. At Oslo kommune har stilt krav og fortsetter å gjøre det, gir et viktig insentiv for leverandørene til å investere i klimavennlige teknologier.

Les også: Nå sier eksperter stopp: – Tidlig skjermbruk truer barnas framtid (+)

Sterk vekst i miljøbiler

– Hvor stor andel av kjøretøyene som leverer varer og tjenester til Oslo kommune, er fortsatt bensin- eller dieselbiler?

– Det vet vi ikke med sikkerhet enda. For en del avtaler vil det være første gang disse kravene vil bli stilt, derfor kjenner vi ikke markedssituasjonen for alle leverandørene til Oslo kommune. Det vi vet er at Oslo er blant stedene i Norge hvor det investeres mest i elektriske kjøretøy og biogasskjøretøy, svarer Bjercke.

Tall byrådet har innhentet fra Statens vegvesen, viser blant annet følgende utvikling:

  • Andelen nyregistrerte elektriske personbiler i Oslo økte fra 56 prosent i 2019 (41 prosent i Norge), til 91 prosent i 2024 (87 prosent i Norge).
  • I 2019 var 10 prosent av de nyregistrerte varebilene i Oslo elektriske (6 prosent i Norge), mens andelen var 39 prosent i 2024 (29 prosent i Norge).
  • For lastebiler med vekt over 3,5 tonn, har utviklingen i Oslo gått fra ingen registrerte elektriske lastebiler i 2019, til 28 prosent i 2024 (12 prosent i Norge).
  • Andelen nyregistrerte lastebiler som er biogassdrevne, har økt fra 6 prosent i 2019 (2 prosent i Norge) til 21 prosent i 2024 (11 prosent i Norge).
Biltrafikk på E6 ved Alnabru torsdag.

Les også: Bokvåren 2025: Her er våre tips! (+)

– Også de mindre kontraktene

– Kravene som ble innført i 2019, gjaldt for kontrakter over 500.000 kroner. Nå senkes grensa til kontrakter på over 100.000 kroner – innslagspunktet for Oslo kommunes anskaffelsesregelverk. Hvilke effekter tror du det kan få?

– Som regel er det slik at det er de store kontraktene hvor det er mest utslipp. På disse kjøpes det mer og da blir det mer transport. Grunnen til at vi senker grensa, er for å fange opp også de mindre kontraktene hvor det forekommer transport, svarer Bjercke.

– Her benyttes det som regel også personbiler og varebiler, og det er et segment hvor utviklingen har kommet langt og hvor det nå finnes elektriske alternativer som dekker de aller fleste behov.

– At vi senker grensa gjør at leverandørene nå alltid møter strenge krav når de har Oslo kommune som kunde. Det gjør det mer forutsigbart.

– Kan innstrammingen av klima- og miljøkravene innebære noen ulemper for dem som vil levere varer og tjenester til Oslo kommune?

– Allerede i 2019 varslet Oslo kommune – i forbindelse med byrådssaken om standard klima- og miljøkrav, at fra 1. januar 2025 måtte alle leveranser og oppdrag som involverer transport, utføres med nullutslipps- eller biogassteknologi som oppfyller euroklasse 6/VI (med utgangspunkt i et EU-direktiv om tillatte utslipp fra ulike kjøretøy, journ. anmrk.). Dette ble gjort for å gi leverandørene tid til å omstille seg til grønne løsninger og sikre forutsigbarhet i markedet, svarer Bjercke.

– Vår erfaring er at dette er noe både små og store leverandører kan levere på. Små elektriske kjøretøy er nå for de aller fleste bedrifter førstevalget når de velger kjøretøy. For de større kjøretøyene er det hvert år flere og flere som velger enten elektrisk eller biogass.

– Kommunens beregninger for totale eierskapskostnader, viser at det nå er lønnsomt å investere i elektriske store kjøretøy, påpeker Bjercke også.

Oda, som leverer matvarer hjem til sine kunder, er i full gang med å gjøre bilparken sin elektrisk.

– Oslo kommunes tydelige engasjement og krav vært en viktig pådriver for å få fortgang på denne utviklingen, sier Lars Michaelsen i Oda Norway AS.

Les også: Eksperten advarer: Ikke gå i denne kredittkort-fella (+)

Les også: Hundrevis av datasentre skal kartlegges

Les også: – Klimasaken må være på toppen av agendaen

Mer fra Dagsavisen