Innenriks

Stenger døra for fossil varelevering

Bruk av nullutslipps- eller biogasskjøretøy blir nå et krav i alle nye kontrakter som involverer transport for Oslo kommune.

– Vi styrer mot utslippskutt og da må vi fortsatt ha strenge krav til leverandørene våre, sier Oslo finansbyråd Hallstein Bjercke (t. v.). Oda, som leverer matvarer hjem til sine kunder, er i full gang med å gjøre bilparken elektrisk. – Oslo kommunes tydelige engasjement og krav vært en viktig pådriver for å få fortgang på denne utviklingen, sier Lars Michaelsen i Oda Norway AS.
– Vi styrer mot utslippskutt og da må vi fortsatt ha strenge krav til leverandørene våre, sier Oslo finansbyråd Hallstein Bjercke (t. v.), her med Lars Michaelsen i Oda Norway AS, som er i full gang med å gjøre bilparken sin elektrisk.
Publisert Sist oppdatert

Endringen innebærer en innstramming av krav som trådte i kraft i 2019, i tråd med Oslo kommunes mål om å kutte 95 prosent av klimautslippene i løpet av 2030, sammenlignet med utslippene i 2009.

– De tidligere klima- og miljøkravene belønnet leverandører med ekstrapoeng for nullutslipp i anbudsprosessen, opplyser finansbyråd Hallstein Bjercke (V).

– Nå krever Oslo kommune nullutslipps- eller biogasskjøretøy i alle nye kontrakter. Dette vil ha positiv innvirkning på klima og miljø, og påvirke leverandørmarkedet til å ta mer bærekraftige valg, fortsetter byråden.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS