Innenriks

Forbrukerrådet ber SAS-kunder vente med å avbestille billetter

Forbrukerrådet anbefaler SAS sine kunder å avvente med å avbestille flybillettene sine.

– Hvis du avbestiller selv, mister du retten på refusjon av billettene, noe du har krav på dersom du venter til flyet blir innstilt av selskapet, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet etter at det ble klart at SAS-pilotene går ut i streik etter at meklingen med SAS-ledelsen ikke førte fram.

Hundrevis av avganger kanselleres og titusener av passasjerer rammes.

Forbrukerrådet opplyser at dersom man ikke får direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt, så regn med at det går som vanlig.

– Streiken kan avblåses når som helst, og da gjelder å være klar dersom flyet går som planlagt, sier han videre.

Forbrukerrådet opplyser at man har tre valg hvis flyet ikke går: Ombooking snarest mulig, ombooking til et senere tidspunkt, eller å få pengene tilbake for reisen.

– Mange vil nok ønske ombooking i håp om å komme seg av gårde på ferie raskt. Men husk at når det er streik, vil de reelle ombookingsmulighetene være små siden det ofte ikke er ledige seter å oppdrive. Det gjelder også dersom du tar ansvar selv, og forsøker å finne en erstatningsflyging, sier Iversen.

Dekkes ikke av reiseforsikring

Kansellerte flyginger som rammes av streiken, blir ikke dekket av reiseforsikring. Dersom en flyging blir kansellert som følge av streiken, er det flyselskapet som skal refundere billetten.

Skadeforebygger i forsikringsselskapet Fremtind, Therese Hofstad-Nielsen, forteller at det kan ta litt tid å få pengene tilbake for de som ønsker å få billettene refundert.

– Vår erfaring, spesielt fra alle avbestillinger under pandemien, er at billettene blir refundert. Men, det kan litt tid å få pengene tilbake, spesielt nå som det er i høysesong for reise, sier Hofstad-Nielsen.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen


Mer fra Dagsavisen