Innenriks

SAS-sjefen raser mot streikende piloter

SAS-pilotene viser en sjokkerende liten forståelse for selskapets situasjon, sier selskapets administrerende direktør etter at pilotene mandag gikk ut i streik.

Av Ole Henrik Tveten/NTB

– Dette er veldig dårlige nyheter for våre passasjerer, sa administrerende direktør i SAS Anko Van der Werff til pressen etter at meklingen ikke hadde ført fram.

– Dette var sommeren der alle så fram mot å reise igjen. Dette er veldig dårlige nyheter, gjentok han.

– Vi har nettopp vært gjennom en forferdelig pandemi, vi har mottatt mange penger fra skattebetalerne, og det er derfor skammelig at dette er måten pilotene betaler tilbake sjenerøsiteten og tålmodigheten som alle i landene har hatt med selskapet i løpet av denne tiden, sier van der Werff videre.

Over 580 flyginger kan bli kansellert

900 SAS-piloter i Norge, Sverige og Danmark går nå ut i streik, noe som blant annet vil ramme flytrafikken til og fra Norge hardt.

Ifølge VG kan hele 60 prosent av SAS-flygingene til og fra norske flyplasser fram til torsdag ryke. Det er 585 av 963 flyginger til og fra Norge.

– Avgjørelsen om å gå ut i streik viser en sjokkerende liten forståelse for den kritiske situasjonen som SAS befinner seg i, sier Werff.

– SAS står i en enormt vanskelig økonomisk situasjon. Med en konflikt på toppen av det hele så er dette meget vanskelig, utdypet forhandlingsleder i SAS, Marianne Hernæs.

Hun sier uenigheten går på kompensasjon og fleksibilitet.

SAS opplyser at 50 prosent av deres flyginger innstilles og at 30.000 passasjerer blir berørt hver dag. De flygingene som gjennomføres av SAS Link, SAS Connect og SAS eksterne partnere berøres ikke av streiken.

Utsatt flere ganger

Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter.

Pilotforeningen ønsker en forsikring om at deres medlemmer får de nye arbeidsplassene.

Partene har meklet siden 13. juni og fristen har vært utsatt en rekke ganger. Lørdag ble fristen utsatt til mandag klokka 12. Nå er det klart at meklingen ikke førte fram og 900 piloter går ut i streik.

Hamrer løs på streikekulturen

Werff hamret også løs på pilotenes streikekultur – og sier at en streik midt i høysesongen, ikke vil hjelpe dem med å finne investorer.

– Dette er sjette gang pilotene går ut i streik på 12 år. Hvordan skal vi klare å finne noen som vil investere i dette selskapet hvis vi fortsetter på denne måten, spurte han.

Leder for SAS-pilotene i Norge, Roger Klokset, sier imidlertid at de har tilbudt store endringer i sine vilkår.

– Det er uforståelig at SAS ikke har akseptert dette. Vi har hatt som mål å komme til enighet, men SAS har vist manglende vilje til å finne løsning. Derfor er det SAS som nå må bære ansvaret for streiken, og at passasjerene blir rammet, sier han.

SAS-aksjen sank som en stein etter at streiken ble et faktum. En knapp time etter at nyheten ble kjent hadde selskapet falt 10,76 prosent.

SAS opplyser at de ønsker å fortsette samtalene for å finne en løsning.

– Vår dør er åpen, vi vil gjerne finne en løsning, sier Werff.

Klokset sier de er villig til å streike lenge om nødvendig, men at de håper at SAS tar til fornuft.

– Nå er det helt opp til SAS å vise reell vilje til å finne en løsning. Gjør de det, vil vi sette oss tilbake til forhandlingsbordet, sier Klokset.

– SAS vil ha streik

– Vi har innsett at SAS ikke vil ha enighet. SAS vil ha streik, sier Martin Lindgren i den svenske pilotforeningen.

Lederen for den svenske pilotforeningen legger all skyld på SAS.

– Hva vi enn har gjort, så har vi ikke kommet i mål, sa Lindgren da han møtte pressen mandag.

SAS har varslet at de holder døren åpen for nye samtaler. Lindgren sier at de også håper at de kan komme tilbake til forhandlingsbordet.

– Men det kreves at arbeidsgiveren flytter seg.

Han ønsker ikke å uttale seg om konkursfaren i SAS.

– Vi har naturligvis fundert over det, men vi står nå opp for våre prinsipper, sier han.

Full støtte

LO-leder Peggy Hessen Følsvik mener at SAS-streiken ene og alene er ledelsen i flyeselskapet sitt ansvar.

– Her har de holdt sine ansatte for narr over lang tid. Det er veldig beklagelig at ikke var mulig å komme til en løsning, synd for de ansatte i SAS og synd for passasjerene, sier hun til VG.

Hun mener at SAS-pilotene «har strukket seg veldig langt for å komme til en løsning, til tross for at SAS-ledelsen det siste året har gjort dette ekstremt vanskelig».

Hessen Følsvik sier videre at SAS-pilotene ikke bare kjemper for sine egne arbeidsplasser, men også for den skandinaviske arbeidslivsmodellen og prinsipielle rettigheter som gjelder alle arbeidstakere.

– De har LOs fulle støtte.

Saken fortsetter under videoen

Eget venteområde

På grunn av SAS-streiken setter Avinor og SAS opp et venteområde på Oslo lufthavn for passasjerer som blir berørt av kanselleringer.

– Avinor og SAS har i samarbeid laget et venteområde. Her vil SAS hjelpe folk som ikke kan reise hjem, folk fra utlandet og folk mister forbindelse, sier pressevakt Øystein Løwer i Avinor til NTB.

Venteområdet settes opp vest i avgangsområdet på Oslo lufthavn.

Det er ikke mulig å booke om SAS-billetter på flyplassen.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen