Innenriks

Bruker lastebil

Statlige selskaper vil ikke kunne bidra til vesentlig færre lastebiler på norske veier.

Regjeringens mål er å overføre 30 prosent av godset som transporteres mer enn 300 kilometer, fra vei til sjø og jernbane.

Statssekretær Magnus Thue (H) i Nærings- og fiskeridepartementet, sier at hvilke transportløsninger et selskap velger å benytte, er opp til selskapets styre og ledelse. Men han er også tydelig på hva regjeringen tar for gitt at statlige selskaper gjør.

– Som eier forventer regjeringen at selskaper med statlig eierandel arbeider systematisk med sitt samfunnsansvar og er ledende på sine områder. Det gjelder også tiltak som kan bidra til å redusere klimagassutslipp, sier Thue.

Flytting av gods fra lastebiler til båter og tog, er nettopp et tiltak som kan krympe utslippene.

Les også: Dette er Norges mest belastede lastebilveier

– Ikke hjemmel til krav

– Er det noen form for innrapportering til Næringsdepartementet fra statlige selskaper om overføring av gods fra vei til sjø og jernbane?

– Nei, det er ingen særskilt innrapportering på dette, svarer Thue.

Derfor har Dagsavisen selv kontaktet en rekke selskaper staten har eierandeler i, og spurt dem hvordan de frakter godset sitt. Svarene tilsier at regjeringen ikke vil få spesielt mye drahjelp for å kunne nå sin godsambisjon.

– Det er våre leverandører som er ansvarlig for transporten. Vi har ikke hjemmel til å stille krav til transportmetodene overfor våre leverandører, svarer kommunikasjonsrådgiver Kristine Sanne i Vinmonopolet.

– Vi har imidlertid kartlagt bruken av jernbane, og i 111 av våre 327 butikker benyttes jernbane på store deler eller deler av strekningen. I daglig dialog med grossistene oppfatter vi på generelt grunnlag at jernbane velges av økonomiske grunner, men at presisjonen og fleksibiliteten er utfordringene, tilføyer hun.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Ikke transport på tog

– Vi har ikke noen transport på tog i Norge, svarer informasjonsdirektør Halvor Molland i Norsk Hydro.

– Vi hadde en større omlegging fra vei til sjø i 2012. I dag har vi 95 prosent av transporten på sjø og 5 prosent på bil.

Det innebærer at Norsk Hydro nå har cirka 5.000 færre billaster i året, om lag halvparten av dem i Norge.

– For vår del er det begrenset behov for bruk av godstog, svarer kommunikasjonsrådgiver Lasse A. Vangstein i Avinor.

Drivstoff til flyene fraktes til flyplassene med både tog, båt og lastebiler, men «dette er en aktivitet som oljeselskapene eier og er ansvarlig for».

– For transport av kjemikalier til baneavising og strøsand, som er Avinors ansvar, foregår den i all hovedsak med kjøretøy. Dersom noe av dette skal gjøres med godstog, må det vurderes i forbindelse med anskaffelse av nye avtaler, fortsetter Vangstein.

– Generelt er det slik at togtransport egner seg for faste transportruter, og dette er noe vi har svært lite av i Statkraft, svarer Lars Magnus Günther i Statkrafts kommunikasjonsavdeling.

Transport av elektrisk og mekanisk utstyr til kraftverk, deler til vindturbiner og masser i forbindelse med bygging og rehabilitering av kraftverk, foregår derfor i stedet med lastebiler «og av og til egne båter».

Les også: Milliarder av brev og pakker kan bli flyttet fra tog til lastebil

– Strenge regler

Andre selskaper som enten er hel- eller deleid av staten, som Gassnova, svarer at de har minimale transportbehov, eller også vil de ikke opplyse hvordan frakten foregår.

– Da vi produserer ammunisjon og rakettmotorer, er frakten av produktene våre naturlig nok omfattet av svært strenge regler og sikkerhetskrav, noe som igjen begrenser muligheten vår til å selv velge hvordan transporten skal foregå. Av samme årsak kan vi heller ikke si noe om hvilke typer transport vi bruker for ulike produkter, sier kommunikasjonsdirektør Endre Lunde i Nammo.

Les gså: Frykt for godstogenes framtid

Les også: Fersk laks og bananer først?

Mer fra Dagsavisen