Innenriks

Sykler med tog

Der hvor NSB legger til rette for sykkelturisme, får de også resultater.

Fra midten av juli til utgangen av september er det vanligvis over 20.000 som sykler den 80 kilometer lange Rallarvegen fra Haugastøl, langs Bergensbanen til Finse, Hallingskeid og Myrdal, og videre langs Flåmsbanen til Flåm, ifølge NSB.

Mange av disse benytter seg av nettopp NSB for å kunne gjennomføre turen.

– I de fleste tog på Bergensbanen er det plass til fem sykler i hvert tog. I tillegg har avgangen fra Oslo klokken 6.25 egen sykkelvogn. Toget fra Bergen klokken 6.51 har også ekstra plass til sykler deler av sesongen, opplyser kommunikasjonsrådgiver Liv Eggebø i NSB.

Les også: NSB: – Vi prioriterer folk foran sykler

Også sykkelutleie

NSB har dessuten utarbeidet en egen brosjyre med tittelen «Med sykkel på tog langs Rallarvegen» for å lokke flere til å bli sykkelturister. Som om ikke dette er nok har togselskapet også laget turpakker som inkluderer sykkelutleie.

– NSB har en egen transportavtale med Finse 1222 og Haugastøl Turistsenter, som leier ut sykler langs denne strekningen. På denne måten slipper reisende å ta med sykkel på transportetappen til og fra, forteller Eggebø.

Denne tilretteleggingen for sykkel står i sterk kontrast til hva samme Eggebø uttalte til Dagsavisen tirsdag.

– Vi driver i hovedsak persontransport. Vi prioriterer folk og barnevogner foran sykler, sa hun da.

Denne uttalelsen får Hårek Elvenes, stortingsrepresentant for Høyre, til å reagere.

– Maken til tilbakelent svar skal man lete lenger etter. Akkurat som om det ikke er mulig å prioritere begge deler? NSB er en sinke i tilrettelegging for sykkelturisme. Det er nettopp kombinasjonen av sykkel og tog som gjør sykkelturisme så populært i Europa, sier Elvenes.

I Dagsavisen 14. juli tok han til orde for å lage et nasjonalt veinett for sykkelturisme, ved å ta i bruk alt fra gårdsveier til nedlagte jernbanetraséer.

Han tror dette kan bidra til mange flere sykkelturister til Norge, noe som vil innebære gode inntektsmuligheter også for næringslivet i distriktene.

– Mange rallarveier

Totalt sett fraktet NSB under 40.000 reisende med sykkel i fjor. Resultatene vedrørende Rallarvegen, viser hva det er mulig å få til, mener Elvenes.

– Det er så mange andre flotte strekninger som kunne oppnådd samme popularitet som Rallarvegen. Jeg fikk tilbakemelding fra Narvik om at det på Ofotbanen er uhyre vanskelig å få med sykkelen. Der er det også en rallarvei, fra svensk side og ned til Rombaksfjorden, forteller han.

– NSB bør ta seg en tur til Østerrike, Sveits og Tyskland for å lære hvordan statlige jernbaneselskap har tilrettelagt for å ta med sykkelen på toget. Det er en helt annen verden, fortsetter Elvenes.

Les også: Buss og tog hindrer sykkelturisme

– Jeg har selv sjekket muligheten for å ta med sykkelen på Røros-banen. 1-2 sykler oppgir NSB som kapasitet. Det er rett og slett for dårlig. Den lokale turistnæringen burde reise bust mot NSB, mener han.

Mer fra Dagsavisen