Nyheter

Unntaksyklistene

NSB fraktet færre syklister i fjor enn året før. – Vi prioriterer personer, sier togselskapet.

I går reiste Petter Hagen og kona Nina Lykke med syklene sine fra Oslo S til Oppdal.

– Kombinasjonen sykkel og tog er kjempeflott, mener Lykke, som flere ganger tidligere har tatt med seg tohjulingen på toget.

Spesielt vanlig er det likevel ikke. Totalt ble det gjennomført 65,6 millioner reiser med NSB i fjor. I underkant av 40.000 av dem ble gjennomført med sykkel. Både i 2012, 2013 og 2014 hadde NSB om lag 42.000 passasjerer som reiste med sykkelen sin, viser tall Dagsavisen har fått fra NSB.

– Vi vet ikke hvorfor vi fikk en nedgang i fjor, sier kommunikasjonsrådgiver Liv Eggebø.

– Barnevogner og folk

Samtidig opplyser hun at syklister ikke blir prioritert når det er trangt om plassen.

– Vi driver i hovedsak persontransport. Vi prioriterer folk og barnevogner foran sykler, sier Eggebø.

Lørdag skrev Dagsavisen om Innovasjon Norge som mener det største hinderet for mer sykkelturisme i Norge, er de begrensede mulighetene for å kunne ta med seg sykkelen ombord i tog og busser.

– Tilrettelegging for frakt av sykler må bli en del av kravene når Samferdselsdepartementet skal utlyse anbudskonkurranser om jernbanetjenester, uttalte fagspesialist naturbasert reiseliv, Haaken Christensen.

Øystein Lunde, styreleder i Syklistenes Landsforening, avdeling Oslo, støtter forslaget.

– Når det gjelder transport av sykkel på tog, er det noe jeg selv har opplevd fungerer dårlig, sier han til Dagsavisen.

– Når du spør NSB om transport av sykkel, får du til svar at dette må avtales med konduktøren. Det betyr at du må sjanse på at det er plass og at konduktøren har en god dag, fortsetter Lunde.

Av NSBs nettsider går det fram at antallet sykler det er plass til på de ulike jernbanestrekningene, varierer mellom null og 25.

– Antallet varierer fordi vi kjører med flere typer togsett og her varierer det hvor mange plasser vi har for sykkel, forteller Eggebø.

Les også: Rekordår for turismen

Pris: inntil 198 kroner

Samtidig er det slik at det ikke er mulig å reservere plass til sykkelen sin på lokaltog og kortere regiontog, med unntak av Gjøvikbanen.

– Har dere noen planer om å tilrettelegge for flere sykler?

– Maks antall for sykler er satt av sikkerhetsmessige hensyn, og er tilrettelagt togtypen som kjører strekningen. For å tilrettelegge for flere plasser må hele interiøret gjøres om. Dette har vi foreløpig ingen konkrete planer om, svarer Eggebø.

– Men når det er sagt, gjør vi alltid nye vurderinger når vi får inn nye togsett eller oppgraderer, tilføyer hun.

De som klarer å få med seg sykkelen, må betale for det. Vanlig pris er 50 prosent av prisen for en voksenbillett, med en makspris som er 198 kroner i år.

Mer fra Dagsavisen