Innenriks
– Hercules-fly fløy trolig uten autopilot
Sjefen for de norske Hercules-flyene, Trond Sølna, sier at pilotene i ulykkesflyet trolig fløy uten autopilot. Det kan ha vært grunnen til at turen endte i tragedie.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
– Planen var at de skulle benytte anledningen til å fly taktisk dersom været tillot det, sier oberstløytnant Trond Sølna til Aftenposten.
Å fly taktisk innebærer lavere flyging langs konturene av landskapet, ofte uten autopilot.
Flere fly deltok i øvelsen, blant annet 14 svenske og norske jagerfly.
Vanskeligere
Et annet Hercules-fly, som lettet bare ti minutter etter ulykkesflyet torsdag og som skulle fly samme ruten, gjorde nemlig dette den siste etappen av reisen. De har fortalt Sølna at de valgte å fly taktisk fordi værforholdene da var bedre.
– Sannsynligheten er derfor stor for at flyet som dro ut før dem, også gjorde det samme, sier Sølna. Han viser også til informasjon fra den sivile radaren som kan tyde på at flyet ikke fløy på instrumenter.
– Det å fly taktisk kan plutselig bli veldig mye vanskeligere enn det var like før, spesielt hvis været veksler mye. Det kan ha vært tilfelle her, sier Sølna.
Han understreker likevel at dette kun er antakelser som de ikke får bekreftet før de får tilgang til «den svarte boksen».
Etterforskes
Oberstløytnanten er imidlertid sikker på at ulykken ikke skyldes teknisk feil på flyet, da det var nøye sjekket på forhånd. Han sier også at det foreløpig ikke blir aktuelt å sette de tre andre Hercules-flyene i Norge på bakken.
– Det er fortsatt vanskelig å forstå hva som har skjedd. Det kan ha vært ytre påvirkninger som kom plutselig. Været var jo vekslende, og til tider var det mye vind og turbulens, sier han.
Da levningene etter omkomne fra Hercules-flyet ble funnet lørdag, avblåste svensk politi redningsaksjonen. Forsvarssjef Harald Sunde hadde da ingen svar på hva som kan ha vært årsaken til at flyet fløy så lavt at det traff fjellveggen. Havarikommisjonen etterforsker nå ulykken. (NTB)