Innenriks

Heimdal – fra konge til sild

I disse dager ser vi ofte bilder fra 1905 da kong Haakon VII gikk i land i Kristiania sammen med dronning Maud og kronprins Olav. Samtidig ser vi også et glimt av kommandofartøyet/kongeskipet Heimdal som førte kongefamilien fra Drøbak og inn til Kristiania. Til Drøbak kom nemlig familien med det danske kongeskipet Dannebrog fra Danmark.

Heimdal ble også ved flere avledninger senere benyttet som kongeskip men for det meste ble den satt inn i fiskerioppsynstjenesten i Nord-Norge.

Etter krigsutbruddet i Norge i 1940 klarte Heimdal å ta seg over til Storbritannia hvor hun ble satt inn i «Rosythavdelingen» som sjefs- og depotskip.

I februar 1941 fikk jeg æren av å bli innrullert i Den Kongelige Norske Marine om bord i Heimdal som da lå stasjonert i South Queensferry ved Edinburgh i Skottland. Jeg losjerte i skuta noen uker mens jeg gjennomgikk et skytterkurs men hvilken kongelig køy jeg sov i fikk jeg aldri klarlagt...

Etter krigens slutt i 1945 seilte fartøyet tilbake til Norge men kom ikke mer i tjeneste i Marinen. Det tradisjonsrike skipet ble solgt og ombygd til lastefartøy.

Sin endelige skjebne fikk Heimdal i august 1947 da det under navnet «Rovena av Trondheim» sprang lekk og sank med 2.800 tønner sild om bord 80 nautiske mil øst for Langanes på Nordøst-Island.

Omtrent slik er historien omkring et viktig skip i Norgeshistorien.

Bård Haugland

Lørenskog

Powered by Labrador CMS