Stavanger

Hotellene er helgetomme

Stavanger har kommet opp i et skikkelig hotelldilemma: Det trengs flere rom i ukedagene, mens helgene er tomme.

Publisert Sist oppdatert

- Vi må alle ta innover oss denne virkeligheten. Næringslivet trenger flere hotellrom, men for å få det må vi få flere ferierende hit, sier Ina Eldøy, direktør ved SAS Radisson-hotellene i Stavanger og leder av ressursgruppen for næringsreiser og turisme.

I verste fall risikerer Stavanger at for eksempel oljefirma ikke vil etablere hovedkontor her fordi de ikke kan holde møter eller kurs her som krever overnatting.

- Selskaper vil ikke etablere seg her hvis det ikke blir lettere å få hotellrom, sier Håkon Lund i Kongeparken, som er med i samme ressursgruppe og selv hatt problem med å booke hotell til september.

Fullt, fullt, fullt

Mette Mæhle, leder hotellavdelingen hos Berg-Hansen som hjelper næringslivet når de får problemer med å finne hotell.

-Jeg skulle booke hotell til et crew som kommer med helikopter fra Nordsjøen. Fordi det er fullt helt ned til Egersund så går det helikopteret nå til Bergen. Stavanger mister møtevirksomhet på grunn av mangel på hotellrom. En del folk må også reise tidligere hjem enn planlagt på grunn av dette, sier Mæhle.

Hun forteller at det særlig er problemer tirsdag og onsdag, men at det også begynner å bli mye mandag og torsdag.

- Statoil er avhengig av gode flyforbindelser og hotellovernatting. Hotellkapasiteten er en bekymring som blir stadig større, sier Trygve Takle Pedersen, leder for reisetjenester i Statoil.

Trenger mer hotell

Ina Eldøy er ikke i tvil om at Stavanger trenger flere hotell. Men for at det skal bli økonomisk lønnsomt må antall ferierende opp. 75 prosent av tilreisende til Stavanger er i dag næringsvirksomhet, mens 25 prosent er ferie og fritidsreiser. Ellers i landet er 55 prosent fritidsreiser. Hun understreker at hotellene er en ferskvare der et rom ikke kan spares til neste dag.

- Vi må la næringslivets behov bestemme hvor vi skal selge oss til. Vi har for eksempel direkteruter til Frankfurt, Amsterdam og Aberdeen og bør konsentrere oss om å få tilreisende fra de stedene, sier Eldøy, som tror potensialet er stort.

Må tenke salg

Håkon Lund mener regionen i større grad må tenke salg når regionen markedsfører seg.

- Vi må vende oss til de markeder som vil gi oss flest gjester. Å jobbe i markeder som Russland og Kina kan fort bli bortkastede penger, sier Lund.

Han mener regionen mangler den politiske tyngden og en helhetlig plan.

- I den regionale næringsplanen er ferie- og fritid plassert under livskvalitet. Det burde vært et eget punkt, sier Lund.

Powered by Labrador CMS