Stavanger

Går for sykkelvogn på toget

Sps oppskrift for å få flere syklister: Egen togvogn der passasjerene kan ta med sykkel gratis.

Karl A.M. Nilsen (fra venstre), Leif Christian Andersen, Bjarne Kvadsheim, Arnhild Skretting og Kate Elin Norland i Stavanger Sp vil ha egen sykkelvogn på Jærbanen.
Publisert Sist oppdatert

Senterpartiet ruller ut ny valgkampsak: Egen togvogn for syklister på Jærbanen.

– NSB må få egne vogner for syklister, der de kan sitte på et sete og holde på sykkelen til de triller av på stasjonen, sier Bjarne Kvadsheim, 1.-kandidat for Stavanger Sp, til RA.

Enighet

Partimedlemmer fra Egersund til Stavanger slutter opp om forslaget.

– Dette er et stunt alle Sp-lagene langs Jærbanen er sammen om, sier Kvadsheim, som er kommunalråd i Stavanger og partiets gruppeleder.

Han viser til at både regjering, fylkesting og kommunestyrer vil ha mer sykkelbruk.

– Vi har foreslått sykkelvogn før, og er blitt møtt med at det er «for korte perronger», «blir for dyrt», slike ting. Det er ikke vilje til å gjennomføre dette, sier Kvadsheim.

– Dette tilbudet gis allerede i Tyskland og i Danmark i dag. Teknologien finnes allerede, sier tredjekandidat Leif Christian Andersen.

Kvadsheim mener det er på tide å sette hjulene i sving i Samferdselsdepartementet.

– Nå er det på tide å gå fra prat til handling, sier Kvadsheim.

Han viser til at mange potensielle NSB-kunder gjerne bor eller har arbeidssted noen kilometer unna stasjonene.

Sp-forslaget er én ekstra vogn i hvert togsett fra Stavanger og sørover og Egersund og nordover i perioden 06.00-09.00 og 15.00-18.00.

Det er også i dag mulig å ta med sykkel på tog, men det koster ekstra.

– Hvis målet er å få redusert biltrafikken, hvorfor skal da folk betale ekstra for å være miljøvennlige, spør Kvadsheim.

– Kostbart

– Dette høres ut som en fornuftig idé, men det vil bli kostbart, så jeg håper Kvadsheim har finansieringen i orden, kommenterer Stavanger Frps gruppeleder Leif Arne Moi Nilsen.

Han mener lengden på perrongene vil stoppe forslaget.

– Hadde dette vært enkelt å gjøre, hadde det vært gjennomført for lengst, sier Moi Nilsen.

– Vurderes i NSB

NSB vurderer sykkelvogn på Jærbanen.

– Egen sykkelvogn er et spennende forslag, og dette vurderes internt i NSB, både i forhold til materiell og perronger, sier pressetalsmann Håkon Myhre til RA.

Han vil ikke spå hvor lang tid NSB vil måtte trenge, og peker uansett på at det er persontrafikk som er hovedprioriteten.

– Frakt av personer er oppgave nummer én for NSB, men vi skal tilpasse oss markedet, og da må vi se på om det er behov for og muligheter for egen sykkelvogn, sier Myhre.

Han viser til at det er et kapasitetsspørsmål.

– Vi vil få svært mange pendlere på nakken hvis vi gjør det slik at sykler fortrenger persontrafikken, sier Myhre.

Han viser også til at det også i dag er mulig å ta med sykkel.

– Vi forstår at det blir dyrt på daglig basis, men persontrafikk er førsteprioritet, sier Myhre.

Ingeborgrud: – Umulig å hekte på sykkelvogn

Senterpartiet mener altså at oppskriften for å få flere syklister på toget, er å hekte på en ekstra sykkelvogn. NSB kommenterte utspillet som et «spennende forslag».

Men Torfinn Ingeborgrud i Miljøpartiet de grønne sier at det er umulig å gjennomføre.

– Togsettene som brukes på Jærbanen er 72-typen, som består av fire vogner. På denne modellen kan man ikke hekte på ekstra vogner, altså er ikke en egen sykkelvogn mulig. Det eneste man kan gjøre er å hekte på et helt togsett på fire vogner. Slik de har begynt med nå, forteller Ingeborgrud.

MDG-toppen sier at han har jobbet med denne problemstillingen siden 2012, hvor han blant annet har vært i møter med leverandøren av togsettene på Jærbanen.

Men miljøpolitiker Ingeborgrud støtter selvsagt at sykler skal inn på togene. Ingeborgrud er glad for at Sp tar opp saken, og han håper det er bred enighet om at passasjerene skal få ha med sykkel – gratis.

– Jeg mener løsningen er å fjerne noen dobbeltseter i den vognen som er lavest, hvor det er lettest å få syklene inn. Og erstatte dobbeltsetene med klappstoler. Man får ørlite færre sitteplasser, men man får inn 15–20 sykler, sier Ingeborgrud, som ønsker det skal være gratis å ha med sykkelen.

– I dag er billetten for å ha med sykkel svindyr. Det er halv fullpris. Om en familie skal på sykkeltur til Brusand, så kunne de like gjerne tatt en maxitaxi. Da Danmark innførte gratis sykkel på tog i 2011, fikk de én million flere brukere. Dette vil gjøre toget mer aktuelt for langt flere passasjerer på Jærbanen. Jeg tror NSB vil tjene penger på det i det lange løp, mener Ingeborgrud.

Disse togsakene er viktige for partiene

Det er ikke bare Sp som har ønsker for videre satsing på jernbanen.

RA har gått igjennom partiprogrammene til partiene som stiller til valg i Stavanger, Sandnes og fylket.

Foruten Sp ønsker også KrF og MDG å se på muligheten for egne sykkelvogner på toget. MDG har i tillegg anført at det skal være gratis å ta med sykkelen på toget.

Flere partier ønsker også å utvide parkeringsmulighetene for sykkel og bil ved togstasjonene og andre sentrale kollektivknutepunkter.

Dobbeltspor til Egersund

Venstre, SV og KrF har i sine programmer at dobbeltsporet bør forlenges til Egersund. Rogaland KrF skriver at forlengelsen må inngå i en langsiktig plan med høyfartsbane til Oslo.

«Reisetid til Oslo må ned i tre timer», står det i programmet.

Rogaland SV skriver at partier viderefører intensjonen om lyntog mellom Haugesund og Oslo over Haukelifjell.

Stavanger Ap nøyer seg med å skrive at lyntog kan være en del av en samferdselsplan for hva som skal skje etter 2025.

«Poenget er at Arbeiderpartiet vil ha åpne, grundige diskusjoner på et tidlig tidspunkt, slik at regionen kan stå sterkt og samlet når de statlige prioriteringene legges», står det i partiets program.

Vil overta ansvaret

Rogaland Høyre har som mål at fylket skal overta midler og ansvar fra staten for kjøp av regionale jernbanetjenester for Jærbanen, samtidig som de ønsker å konkurranseutsette driften.

«Vi mener regionale kollektivselskap skal planlegge og kjøpe lokaltogtrafikktjenester på linje med kjøp av øvrige kollektivtjenester», skriver partiet.

Stavanger Frp ønsker å utrede muligheten for å bygge dobbeltsporet videre under bakken fra Stavanger stasjon til Tasta, samt å koble Forus-området og flyplassen inn på dobbeltspor i samme trinn.

Videre vil Frp se på muligheten for å fortsette med togspor fra Tasta til Kvernevik, Tananger og Sola.

«En togring i Stavanger kan løse de fleste av våre lokale utfordringer i kollektivtrafikken til og fra Forus, Sola og Tananger», mener Frp.

Andre forslag:

Flere avganger.

Utvide krysningsspor.

Gjenåpne Ålgårdbanen.

Redusere billettprisene.

Lage kombinasjonsbilletter for tog, buss og elsykler.

Innføre et miljøkort – reis

kollektivt for 500 kr/mnd.

Utrede framtidsløsninger.

Flere togstopp, blant annet mellom Skeiane og Ganddal. Lura er også foreslått.

Powered by Labrador CMS