Nyheter
Flaggskip av en buss
De har alt hva både sjåførene og passasjerene kan begjære, FDRs nye topp moderne turbusser.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
5,5 millioner kroner har Fredrikstaddistriktets Rutebiler lagt på bordet. Og fått tilbake fra Finland to av de mest moderne doningene selskapet noen gang har hatt i ”stallen”.
1.500.000 kilometer
-Etter å ha kjørt nærmest kontinuerlig på strekningen Skjærhallen-Oslo i fem år er tida kommet for de første utskiftningene. Volvoene vi har hentet i Åbo i Finland skal derfor erstatte et par av bussene som nå har rullet nærmere halvannen million kilometer, forklarer tur- og ekspressansvarlig Øyvind Kjenne i FDR.
-Hva kan dere by de reisende?
-Topp comfort ombord, klosetter, serveringsautomater, hodetelefoner og et godt inneklima. Kvaliteten er noe av det ypperste Volvo er i stand til å levere. Så her er kun det beste godt nok, poengterer Kjenne i det kollegaen Jan Johnsen manøvrerer den aerodynamiske kjempen inn i busselskapets vaskehall etter debut-turen til Oslo.
-En fornøyelse å håndtere denne redskapen. Passasjerene som reiser med oss, enten det er mellom Østfold og Oslo eller på ren buss-cruise, har noe å se fram til, påpeker den mangeårige FDR-sjåføren.
Først med lønnsomhet
FDRs ”Oslofjordekspressen” har siden oppstarten i 1999 hatt en pen utvikling, forteller avdelingens leder Øyvind Kjenne:
-Vi etablerte oss med kun brukte busser for å slippe enorme investeringskostnader. Responsen fra markedet ble likevel bra. Etter kort tid ble Oslofjordekspressen faktisk den første virksomheten i paraply- og markedsføringsorganisasjonen NorWay Bussexpress som kunne oppvise lønnsomhet. Det var vi selvfølgelig stolte av, sier Kjenne til Demokraten.