Nyheter

Hold deg fast: «Cotton Eye Joe» kan ha knust YouTube-rekord!

TikTok har selvsagt skylden/æren. Stryk det som ikke passer.

Det svenske tullebandet Rednex er i ekstase etter at 90-talls hiten deres «Cotton Eye Joe» ser ut til å ha grust rekordene til megastjerner som Adele og Wiz Khalifa på YouTube.

I en video på bandets egen YouTube-kanal vises statistikken for avspillinger av den 30 år gamle signaturlåten deres. Ifølge den var det 4,7 milliarder avspillinger mellom januar og april i år. I den mest hektiske perioden disse månedene ble sangen avspilt tre milliarder ganger på 26 dager. Det er ny rekord, mener bandet selv.

– Med tre milliarder avspillinger på 26 dager, gjør vi krav på verdensrekorden! Slår du oss? Del din statistikk, sier bandmedlem Pervis the Palergator i en pressemelding fra bandet.

«Gedagedigedagedago»

Riktignok er det ikke deres egen musikkvideo som plutselig har fått det enorme antallet seere, men en kombinasjon av et stort antall virale videoer fra andre youtubere der sangen deres er brukt.

Les også: General: – Nå har vi tre valg. Kun ett av dem kan stanse Putin

Det hele startet i fjor sommer da den danske sangeren Razi Irawani laget en versjon av sangen på TikTok med tittelen «Gedagedigedagedago», som er en tøyseomskriving av første verset i «Cotton Eye Joe». Videoen gikk viralt og fikk enormt med likerklikk og delinger.

Så roet det seg, før sangen nok en gang tok av tidligere i år. Denne gangen var det en video på YouTube som brukte lydsporet fra «Gedagedigedagedago» i en ellevill video med en kyllingnugget og en kyllingvinge i hovedrollen. På kort tid fikk videoen 23 millioner visninger, etterfulgt av uendelige kopier og nye versjoner med skyhøye seertall. Til sammen gir altså disse det Rednex mener er ny verdensrekord i avspillinger.

– Knuste Adele

Ifølge dem er de nå verdens mest spilte artist, og viser til enda mer statistikk:

  • Tolv prosent av YouTube-brukerne har hørt sangen i år
  • Fire prosent av hele jordens befolkning har hørt sangen i år
  • Med en milliard avspillinger på åtte dager, har Rednex slått Adele-hiten «Hello» som brukte 87 dager på det samme

– Det pågår et paradigmeskifte, hvor vi spør: hvordan skal musikksuksess best måles? kommenterer Rednex-produsent Pat Reiniz.

– Denne begivenheten oppsto takket være millioner av videoskapere som genererte milliarder av fragmenterte avspillinger av Rednex sin musikk, i stedet for den mer tradisjonelle måten å lytte til musikk. Det vil bli en utfordring for musikkbransjen å gjenspeile disse tallene i hitlister og målinger. Man kan spørre seg om bruken av musikk og selve konseptet musikk er i endring, tilføyer Reiniz.

Les også: Sexolog: Slik påvirker porno hjernen og sexlivet

Verdensplage

«Cotton Eye Joe» ble sluppet i august 1994, og ble raskt en megasuksess, med førsteplasseringer på hitlister verden over. Teksten er basert på den amerikanske folkesangen «Cotton-Eyed Joe», mens svenskene i Rednex tilføyde banjo, fele og dancebeats.

– Dere har alle hørt denne tullete Eurodance-versjonen av en klassisk folkeslager – den der sangen som hyppig dukker opp i sosiopaters bryllup, skriver Euronews syrlig om sangen.

Og nå som sangen nok en gang tar av, har Rednex selvsagt grepet muligheten med begge hender og lansert en ny låt. «Another Round» holder seg til formatet med høy partyfaktor, folkemusikk og banjo. Bandet beskriver konseptet for musikkvideoen som «80-åringer som drikker seg møkkings».

Les også: Kalle Moene: – Venstresida bør forenkle velferdsstaten (+)

Les også: Trond Giske: – Nei, det går jo ikke bra nok (+)

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra Dagsavisen