Nyheter

Audi A3 - en finere VW Golf

Audi A3 Sportback er egentlig en VW Golf forfinet for cirka 20.000 kroner. Slikt selger godt.

Denne storselgeren er Audis viktigste bil i Norge neste år.
Publisert Sist oppdatert

Du kan ikke på noen måte se at Audi A3 Sportback og VW Golf for det meste er den samme bilen. Her legger Audi ned et par tusenlapper mer enn VW i selve bilen, og forlanger rundt 20.000 kroner mer enn VW for tilsvarende Golf. Sannsynligvis er det verd tillegget.

Fordi A3 ser annerledes ut enn Golf, har et litt mer påkostet interiør, doble dørpakninger, bedre støydemping, litt bedre finish og litt lengre ekstrautstyrsliste vil tusenvis av entusiaster heller velge A3 framfor Golf. Det hele handler om prestisje for kjøperen og posisjonering av produktet for produsenten.

Dette kan VW-konsernet bedre enn de fleste av konkurrentene. Skrellet av alt synlig er de to bilene ganske like, og mye likere hverandre enn de fleste aner. Utstyrt likt kjører de to også ganske likt.

Men vi innrømmer at A3 Sportback har noe elegant tidløst over seg. Interiøret er befriende fritt for glinsende svartlakkert plast, og forskjellen ligger altså i detaljene.

Hva slags bil er det?

Fem dørs kombi som ikke har noe med stasjonsvogn å gjøre. Bagasjerommet på 380 liter er identisk med Golf. Når Sportback ankommer Norge i februar, dytter den ut varianten med tre dører.

Hvordan er den å kjøre?

A3 kjører fint, er leken og morsom på krevende veier. Akkurat som Golf har den rimeligste utgaven en enklere bakaksel. Heller ikke den fungerer dårlig.

Hva er under panseret?

Et omfattende motorprogram med fire bensinslurpere (105 til 180 hk) og tre dieselmotorer (105 til 184 hk). To av dieselmotorene og den største bensinmotoren leveres i kombinasjon med firehjulsdrift.

140 hk bensinvarianten kutter ut to av sylindrene når de ikke trengs for å spare drivstoff.

Fordelingen mellom diesel-/bensinmotorer for A3 var i fjor 81/19 prosent, som nå er endret til 44/56 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Hver gang vi kjører den minste dieselmotoren (105 hk), lar vi oss imponere over hvor kraftfullt 250 Nm i dragkraft oppleves ute på veien. Bensinmotoren med 122 hk kler også bilen godt.

Helt ærlig: Disse to motorene holder i massevis innenfor norske fartsgrenser.

Hva gjør den spesiell?

De fire ringene i grillen er denne bilens styrke. De virker som fluepapir på framoverlente bilkjøpere med tyngre gasspedalfot enn gjennomsnittet. Audi har slanket A3 med inntil 90 kilo siden forrige modell. A3 er en av få kompaktbiler med radar (ekstra) som styrer avstanden til bilen foran.

Hva er bilens svakheter?

Vi finner ingen i farten. A3 Sportback blir trolig Audis viktigste bil i Norge neste år.

Hvem passer den for?

Alle kompaktbilkjøpere med sans for høy opplevd kvalitet og god industridesign. Bilen tiltrekker seg også kunder med behov for å eksponere livsstil gjennom bilvalget. Siden introduksjonen i 1996 er det solgt over 20.000 A3 i Norge, 80 prosent av dem som Sportback.

Hva koster den?

Fra 278.900 kroner med 105 hk dieselmotor. Bensinvarianten med samme motorstyrke blir rimeligere, men kommer først i august neste år og er derfor ikke priset ennå.

Konkurrenter?

BMW 1-serie, Mercedes A-klasse, Lexus CT 200h, Volvo V40 og VW Golf.

Når til Norge?

Februar neste år. Salgsmål: 2.000 biler i året. (NTB Tema)

Powered by Labrador CMS