Nyheter
Volvos beste og sikreste
Med stasjonsvogna på plass blir den sannsynligvis også en ny bestselger.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Volvos nye S60 er ikke bare en drøm å kjøre, prisen er også i ferd med å skremme oljen av konkurrentene: 350.000 kroner blir startprisen med 150 hk bensinmotor når bilen rulles ut på norske veier rett etter sommerferien. Og prisen synker til rundt 315.000 kroner når mindre motorer er på plass. Henimot jul kommer stasjonsvogna, og den blir bare noen lapper dyrere enn sedanvarianten.
Volvo har gjort både V50 og V70 til storselgere i Norge. Volvos 60-serie ligger an til å seile opp som bestselger når den er komplett utpå våren neste år. Utslipp helt ned mot 115 gram CO2/km gjør S60 til en vinner i et avgiftsregime hvor hvert redusert gram teller tungt i priskonkurransen.
Best å kjøre
Det er ikke bare det særpregede utseendet og minimalistiske interiøret som gjør S60 attraktiv. Bilen kjører bedre enn noen annen Volvo tidligere har gjort. Den kjører også minst like godt som Mondeo, og i denne sammenheng er det virkelig en hedersbetegnelse.
Bedre styring
Det er ikke bare et stivere karosseri i kombinasjon med oppstrammet chassis som sørger for dette. Volvo har jobbet aktivt med styringen, som nå i likhet med dempingen kan reguleres uavhengig av hverandre i tre trinn.
Beste motor
Volvos nye femsylindrede dieselmotor med 163 hk effekt passer ypperlig til bilen, og gjør den til en lettkjørt byracer med solide langturegenskaper. Vi ser ikke bort fra at Volvo i Norge etter hvert senker motorens effekt, men beholder dragkraften for å få avgiften ytterligere ned.
Volvos siste S60 beviser til fulle at Volvo under kinesisk eierskap vil gjøre alt de kan for å overleve. I dag er Volvo en liten bilprodusent, men likevel betydelig større enn Geely, selskapet som etter intens tautrekking kjøpte ut Ford. Men Volvo ser for seg betydelig vekst, og særlig på det kinesiske markedet.
Best på sikkerhet
Likevel vil Volvo være tro mot sine kjerneverdier, hvilket betyr at sikkerhet står øverst på agendaen.
Viseadministrerende direktør Marius Hayler tror det skal være mulig å selge 500 S60 i år og 8001.000 av sedanmodellen neste år. Men Hayler vet av erfaring at i Norge er det stasjonsvogner med dieselmotor som gjelder i denne klassen.
Ja, kanskje vi klarer å selge 4.000 S60/V60 neste år. Vi skal gi Audi og BMW skikkelig konkurranse, humrer Hayler.