Nyheter

SUV eller bare 4x4?

Hva skal du velge, vanlig stasjonsvogn med firehjulsdrift eller SUV? Vi gir deg svaret.

Publisert Sist oppdatert

Det er vinter over store deler av landet og en av fire (26,1 prosent i januar) av alle som handler ny bil velger en variant med firehjulsdrift. Etter Island ligger Norge på 4x4-toppen i Europa.

Derfor pakket vi bilene med testutstyr og la ut på en omfattende reise rundt i Sør-Norge. Vi kjørte på alt fra krøtterstier til motorveier. Vi kjørte ved kysten og vi kjørte på fjellet i minus 23 grader. Vi målte VWs nye folke-SUV, Tiguan, mot Honda CR-V, landets mest kjøpte SUV de siste månedene.

Med på reisen var også en firehjulsdrevet variant av VW Passat, fjorårets mest kjøpte bilmodell og stasjonsvogn.

Det endte med seier til Passat, og du skal snart få vite hvorfor.

Tiguan mot Passat

Utstyrt med 2,0 liter/140 hk dieselmotor koster folkevognene Passat og Tiguan omtrent det samme, snaut 400.000 kroner. Men er det slik at SUV-en – Tiguan – overprises i et marked som i stadig større grad etterspør byjeeper som et sug for å dekke nabofaktoren? Eller rettferdiggjør biltypen, stikk i strid med mange miljøorganisasjoners påstand, sin tilstedeværelse som fornuftig biltransport?

Tja, trenger du god bakkeklaring kommer du ikke utenom en SUV. Men på alle andre punkter enn de som har med terrenget å gjøre, banker den firehjulsdrevne stasjonsvogna SUV-en: Passat 4x4 er mer komfortabel, den har bedre kjøreegenskaper, den har et lavere forbruk og den laster mer bagasje i volum. Kanskje ikke så rart at Passat endte opp som fjorårets nybilvinner.

Man skal ikke undervurdere nabofaktoren og det faktum at mange liker å sitte høyt for å få oversikt i trafikken. SUV-ene har sine fordeler, men det er – etter vår mening – et åpent spørsmål om biltypen ikke miljøskattes for lite i forhold til nytteverdien.

Tiguan mot Honda CR-V

Mye tyder på at årets SUV-kamp kommer til å stå mellom VW Tiguan, Toyota RAV4 og Honda CR-V. CR-V avsluttet sterkest i fjor og har åpnet best i 2008. Den største forskjellen mellom de to ligger i kjøreopplevelsen på asfalt, samt forbruket.

Honda har med CR-V klart å presse forbruket og CO2-utslippet (173 gram/km) ned til et akseptabelt nivå, og får kreditt for dette gjennom lavere avgift til staten. VW Tiguan sliter allerede fra starten av med høyt CO2-utslipp.

Tiguan biter imidlertid nesa av CR-V i terrenget, og klatrer fra Hondaen der asfalten slutter. Forklaringen ligger naturligvis i et mer avansert firehjulsdriftsystem (fjerde generasjon fra svenske Haldex). Men selv ikke Tiguan er noen offroader, i hvert fall ikke med «sport & style»-front.

CR-V gir klart mer personbilfølelse på vanlig vei. Med bedre støydemping ville den vunnet veiøvelsen.

Både Tiguan og CR-V laster mye i volum. Men selv om eierne av biltypen vil forsvare dem ut fra behov, lever byjeepene et farlig liv fram mot effektueringen av kravet om et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 120 gram/km i 2012.

Ingen SUV-er er så langt i nærheten av å tilfredsstille de kravene.

Powered by Labrador CMS