Nyheter
Tunnel mestere
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
For vestlendingene som slipper tre ferjer og ditto ferjekøer for å komme til kommunesenteret sitt er de en velsignelse. For turistene som ser innsiden av Vestlandet i stedet for utsiden er de en forbannelse.
Førsteplass&
Det finnes 758 veitunneler med en samlet lengde på noe over 715 kilometer her i landet. Det rekker til en topplassering i europeisk målestokk.
– Er Norge blant landene i Europa med flest antall kilometer tunneler?
Ja det er det. Landet etter Norge er nok Italia. Vi har den lengste tunnelen. Og jeg tror også at vi har flest tunneler sier Arild Engebretsen i Trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
&eller andreplass
Norge er Europa-mester i tunneler hvis man bare teller en veilengde. Men høytrafikktunneler med to løp kan telles som to tunneler. Med dette regnestykket er det Italia som kaprer førsteplassen opplyser tunnelekspert Gunnar Lotsberg i Statens vegvesen til ANB. I så fall havner Norge på en andreplass.
Tredje- og fjerdeplassen erobrer Sveits og Østerrike. Japan er den eneste konkurrenten utenfor Europa.
Lengst i verden
Men for dem som er opptatt av å være aller best: Norge har den absolutt lengste tunnelen i verden. Det er Lærdalstunnelen på 24. 510 meter.
Ifølge Statens vegvesen slår Lærdalstunnelen andre tunneler med god margin men det er flere jernbanetunneler som er over 50 kilometer lange. Blant disse er Gotthard Base i Sveits på 57. 072 meter og Eurotunnelen på 50. 450 meter.
Andre lange norske tunneler er Gudvanga på 11. 428 meter og Folgefonn på 11. 150 meter.
Bygger fortsatt
De fleste norske tunnelene finner man i Hordaland og Nordland. Men de nye lange ligger alle i Sogn og Fjordane. I Norge bygges det fortsatt mange tunneler.
Vi har i lang tid bygget nye tunneler. Og vi bygger fortsatt mange nye sier Arild Engebretsen.
– Så Norge vil fortsatt holde seg i Europa-toppen?
Mye tyder på det ja.
Er de norske tunnelene en turistattraksjon?
Det vi får tilbakemeldinger på er at det var finere å reise på Vestlandet før da man i større grad tok ferje. Men for lokalbefolkningen er tunnelene viktige for å komme fort fra et sted til et annet sier Engebretsen. (ANB)