Her kommer Østfolds første lynlader

Fortum blir første operatør med lynlader i fylket. Også Ionity planlegger å åpne et anlegg i løpet av året.

På den nye bensinstasjonen YX Jaren langs E18 i Tomter kommer Østfolds første lynlader. Den skal ifølge Fortum være på plass i løpet av denne måneden, og vil ha en ladefart på 150 kilowatt (kW), med muligheter til å utvide til 350 kW senere.

Lynladeren blir ifølge Fortum den første i Norge til å ta i bruk en helt ny løsning for selskapet, som gjør at to biler kan lade samtidig fra samme kontakt. Da blir derimot ladefarten redusert til maks 75 kW hver. Lynladeren vil bli installert i tilknytning dagens hurtigladere som allerede står på bensinstasjonen. Den vil kunne gi strøm til biler med både CCS- og CHAdeMO-kontakter, som er de vanligste kontaktene i Norge, utenom Tesla-kjøretøy.

– Vi synes det er veldig spennende å bygge lynladere, og synes det er bra at vi får på plass den første i Østfold. Vi må gi heder og ære til utbyggeren av bensinstasjonen, som har tenkt på fremtidens ladebehov, sier Ole Gudbrann Hempel, leder for offentlig ladestruktur i Fortum Norge.

Han sikter til Tom Jonøy Johnsen, som eier bensinstasjonen som åpnet i sommer.

– Vi ønsker å være på plass der folk trenger energi, uavhengig om det er snakk om strøm eller diesel, sier han.

Fortum planlegger å få på plass en lynladestasjon ved siden av dagens hurtigladere på YX Jaren i løpet av oktober.
Foto: Kenneth Stensrud Fortum planlegger å få på plass en lynladestasjon ved siden av dagens hurtigladere på YX Jaren i løpet av oktober.

LES OGSÅ: Ønsker elbiler velkommen på Gatebil

Forsinket i Rygge

Lynladeren i Hobøl var egentlig ikke ment å bli den første i Østfold. Selskapet Ionity, i samarbeid med Circle K, har nemlig lenge planlagt å få på plass en lynladestasjon ved Halmstad-krysset i Rygge. Den skulle etter planen ha stått klar allerede nå, men har blitt forsinket.

– Vi vet ikke eksakt når den vil stå klar ennå. Det er en del ting som må på plass først, men det ser ut som at det løsner nå. Vi håper på å få den åpnet i år, sier Jan Haugen Ihle, Ionitys regiondirektør i Nord-Europa.

– I hovedsak er den forsinket fordi vi trenger en egen nettstasjon som skal drive anlegget. Til det trenger vi en konsesjon, og det tar tid å få, legger han til.

LES OGSÅ: Sjekk dette før du kjøper brukt elbil

Seks kan lade samtidig

Per i dag har ikke Ionity noen ladestasjoner i drift i Norge, men de fire første er under bygging. I motsetning til Fortums ladestasjon, som i første rekke kun kan ta imot to biler om gangen, vil Ionitys lynladestasjon i Rygge ha plass til seks kjøretøy. Her er vil det dessuten bli tilrettelagt for en ladehastighet på 350 kW fra dag én. Det er også installert nok kapasitet til at elbilene kan lade så raskt de ønsker, selv om alle ladeplassene er i bruk. Deres løsning er kun rettet mot CCS-kontakter.

I 2018 kommer de nye lynladestasjonene til Ionity å ta en fastpris på 80 kroner, uansett hvor mye man lader. Hva slags prismodell som kommer i 2019 er foreløpig ikke avklart.

Før i år har det bare vært Teslaer og bilmodellene Hyundai Ioniq og Kia Soul som har kunnet dra nytte av en høyere ladefart enn 50 kW. Dette har nå endret seg. Hyundai Kona, Jaguar I-Pace og Audi e-tron er eksempler på nye biler som har en høyere kapasitet. Sistnevnte skal kunne lade på 150 kW.

LES OGSÅ: Lager «framtidens elsykkel»: – Første mål er å erstatte bil nummer to

Kan komme flere i Østfold

Ionity har et langsiktig mål om å bygge et nettverk av lynladere langs hovedveiene i Norge. Et tilsvarende nettverk bygges også i resten av Europa. På sikt kan det komme flere lynladere fra selskapet i Østfold.

– Vi ser på forskjellige lokaliteter, men kan ikke røpe noe ennå. Det vi kan si er at det er naturlig for oss å begynne med hovedfartsårene først, sier Ihle.

Heller ikke Fortum ønsker å kommentere hvorvidt de vil bygge flere lynladere i fylket, men sier det er et attraktivt sted.

– Østfold er i en særstilling. De har et av landets mest trafikkerte hovedfartsårer. Der er det nok trafikk til å dekke en markedsbasert utvikling, sier Hempel.

LES OGSÅ: Norge er i bakleksa i tilretteleggingen for elbiler, mener Norsk elbilforening

Vanskelig å holde følge med utviklingen

Landets første lynladestasjon åpnet ved Nygårdskrysset i Ås i april. Den sto Fortum bak, i samarbeid med 7-Eleven. Ihle ser ikke på dem som noen konkurrent.

– Jeg tror at det vil komme så mange elbiler på markedet at det vil være rom for alle. Vi har mer enn nok med bare å vokse i takt med markedet, sier han.

Det synet deler Fortums leder for offentlig ladestruktur i Norge.

– Alle ladeoperatørene sliter med å bygge raskt nok for å dekke behovet. Etterspørselskurven er enorm.

– I løpet av de neste årene vil det komme flere nye bilmodeller som kan dra nytte av lynlading. Vil dere klare å følge bilmarkedet?

– Nei. Det er ikke lønnsomt å bygge lynladere i Gudbrandsdalen. Selv ikke hurtigladere. Men det er der lynladerne trengs. Dette er noe vi har spilt inn til myndighetene, svarer Hempel.

LES OGSÅ: Folkelig front i Østfold mot bompenger (DA+)