Sarpsborg

«Framtidens elsykkel» skal utfordre bilgigantene

Med sin firehjuls, elmotoriserte sykkel tar det lille selskapet Podbike AS opp kampen med bilgigantene. – Første mål er å erstatte bil nummer to, sier gründeren som står bak ideen.

Bilde 1 av 3

– Hvis vi får tak i nødvendig kapital vil sykkelen være i serieproduksjon om rundt ett år, sier Per Hassel Sørensen.

Sammen med kona Anne-Lise Heggland driver han selskapet Podbike AS i Sandnes, og denne uka var han på plass på Den nasjonale sykkelkonferansen i Sarpsborg for å vise fram det han mener kan bli en seriøs konkurrent til bilen – i alle fall på kortere distanser.

– Bare fem prosent av Norges befolkning bruker sykkelen til daglig transport, mens rundt halvparten bruker bil.

– Dette er en sykkel for bilister, og markedet vårt er ikke de som allerede bruker sykkel i dag. Vi konkurrerer med alle billeverandørene – Volkswagen, Tesla, BMW, Opel og den gjengen – og spesielt når de skal selge deg en bil nummer to, sier Sørensen entusiastisk.

Uvær og ulykker

Og det skal i alle fall ikke stå på ambisjonsnivået til den lille bedriften.

– Folk flest som har to biler har en for langturer og en for kortere. Vi vil aller helst at de skal ha en elbil som nummer én og en Podbike som nummer to, og på sikt vil folk også se at det går an å leie bil ved behov. Da syns vi de skal selge bilen og bare ha Podbike og vanlig sykkel, smiler Sørensen.

– Det ultimate målet er å få til mer bærekraftig transport. Denne sykkelen har sin forse på litt lengre pendledistanser, og i bysentra der det ikke er så vanskelig å finne parkering.

Podbike er en avart av en såkalt velomobil (se faktaboks) Den er blant annet utstyrt med fire hjul, to elmotorer og et karosseri med panoramautsikt gjennom glasstaket – som både skal beskytte mot vær og vind, og samtidig gjøre syklisten mindre sårbar ved ulykker.

– Den har også en kjempefordel i nedoverbakke, for da slår elektrisk bremsing inn og putter energien tilbake i batteriet. Du får en lengre rekkevidde totalt sett, sammenlignet med en vanlig elsykkel i kupert terreng, sier Sørensen.

Velo-nerd

Ideen til «sykkelbilen» fikk han etter selv å ha blitt skadet i en sykkelulykke i 2009. I relativt lav hastighet traff han fronten på en SUV som ikke overholdt vikeplikten, og stupte over bilpanseret.

– Etter det var jeg nervøs og turte ikke sykle vanlig sykkel, så jeg bestilte et byggesett på en velomobil fra Nederland. De er veldig strømlinjeformede, men er uten motor og laget for flate veier. I den første bakken her i Norge merket jeg at noe manglet, så etter en uke satte jeg inn elektromotor.

Likevel var han ikke fornøyd, og som den «Reodor Felgen» han er – oppvokst et steinkast fra den velkjente sykkelfabrikken Øglænd DBS – bestemte Sørensen seg for å ta det et skritt videre.

– Jeg begynte på en master i energiteknologi, og fikk lov til å lage en slags håndbok over mine prioriteringer basert på erfaringer med den nederlandske velomobilen som oppgave. Samtidig fikk fruen en gyllen fallskjerm fra oljebransjen, og begynte i 2015 å jobbe fulltid med å bygge opp dette selskapet, med hensikt å kommersialisere sykkelen.

Deretter rullet ballen videre, med økonomisk støtte fra blant annet Innovasjon Norge og kunder som har vist forhåndsinteresse. I januar i år var den første fullverdige prototypen av Podbike klar for lukket visning og testing.

– Nå skal vi lage tolv stykker innen starten av 2019, som skal ut på prøving i rundt et halvt år. Det gjelder å ha de i drift lengst mulig hos ulike brukergrupper, så vi vet hva som må fikses og hva som fungerer bra.

Les også: Denne elsykkel-banen i Sarpsborg er unik

Selvkjørende drøm

Prisen for en Podbike er fra 50.000 kroner, men gründeren mener det likevel kan regnes som en lønnsom investering.

– Den er designet for å vare i 25 år, og skal kunne gå i rundt 50.000 kilometer før du må gjøre annet enn å skifte dekk og bremseklosser. En vanlig sykkel holder kanskje i fem år hvis du bruker den til pendling og sykler rundt 5.000 kilometer i året.

Selskapet er nå i ferd med å utvikle en egen garasjeløsning som kan gjøre sykkelen tilgjengelig for utleie, for eksempel i samarbeid med hoteller. På sikt håper Sørensen også å få på plass en utgave som kan manøvrere inn og ut av garasjen for egen maskin.

– Veldig mye er klart, det eneste vi trenger er servoen på styret, ellers er alt av elektronikk på plass, forklarer han.

Generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening (SLF) mener Podbike er et interessant tilskudd til sykkelfamilien.

– Jeg tenker at dette er en del av framtidens sykkelløsninger, som kommer til å bli mer variert. Allerede nå har vi elsykkelen som har kommet som en kule, og den kommer også i mange ulike varianter.

– Vi har sett andre velomobiler, men dette er den mest futuristiske og kanskje også elegante utgaven så langt. Den når nye grupper som ønsker en bilerstatter, og ikke nødvendigvis ønsker å være ute i regnvær eller vil sitte tryggere enn på en vanlig sykkel, sier Andersson.

Les også: Trimmet elsykkel til 108 km/t – nå er han dømt

Investor-bønn

Han tror det vil komme flere nyvinninger som utfordrer bilen i årene som kommer.

– Vi er ikke bilmotstandere, men ser i likhet med store deler av resten av verden at noe må gjøres når det gjelder miljøvennlig mobilitet. Da er sykkel og elsykkel helt sentrale elementer sammen med kollektivtransport og gange, sier Andersson.

Nærmere 900 kunder har allerede bestilt den overbygde elsykkelen, et overveldende flertall av dem i utlandet.

– Hvis alt går etter planen får vi produsert 600 sykler i 2019, og så doble for hvert år. Da vil vi først levere rundt 50 sykler her hjemme, men det er veldig få i Norge som har bestilt sykkelen sammenlignet med det vi har av forhåndsbestillinger særlig i Tyskland, sier Per Hassel Sørensen.

Finansieringen er det største hinderet, og også her er det utenfor Norges grenser velviljen virker å være størst.

– Hvis ikke ting snur i løpet av det neste halve året, må vi nok flytte hele bedriften ut. Det er dessverre sånn at norske investorer er veldig forsiktige, bare i Sverige er det seks ganger høyere investert kapital i små selskaper som vårt, sier Sørensen.

Mer fra Dagsavisen