Ønsker elbiler velkommen på Gatebil

– Det ville vært naivt å lukke øynene å si at vi ikke skal ha det, sier organisasjonens daglige leder.

Sarpsborg24

Hvem: Hans Jørgen Andersson (44)

Hva: Daglig leder i Gatebil

Aktuell: Denne helgen ruller og går en ny runde med Gatebil-festival på Rudskogen i Østfold.

 

Hva kan folk forvente seg av helgens festival?

– Først og fremst blir det mye bilkjøring. Vi har en runde i Gatebil Drift Serie (GDS) og Gatebil Extreme, som er vår racingserie. Vi har også camping og aftertrack på lørdag, som det alltid er stor ståhei rundt. Det vil også være litt for barna, med hoppeslott og diverse.

Dere arrangerer fem festivaler i året og har allerede vært på Rudskogen i år. På hvilken måte er helgens festival annerledes enn den i juli?

– Denne helgen har vi litt mer fokus på bare bil. Sommerfestivalen er en ren festival, med mye flere campinggjester. Dette er litt mindre og mer avslappet.

Det er 25 år siden dere arrangerte det første gatebilarrangementet. Hvordan har festivalen endret seg i løpet av den tida?

– Den har forandret seg veldig mye. Da vi leide banen for første gang i 1993, var vi en vennegjeng fra Kongsberg. Utover 90-tallet gikk jungeltelegrafen, noe som førte til at det kom flere og flere. På begynnelsen av 2000-tallet begynte det å ta veldig av. I starten handlet det bare om å kjøre bilene våre på bane. Da hadde vi kanskje rundt 20–30 biler. Nå er det noe helt annet. I juli hadde vi rundt 40.000 besøkende og mellom 500 og 600 i arbeid under festivalen.

Hva har dere lært på disse 25 årene?

– Vi har lært mye rundt dette å arrangere. Tiden har forandret seg. Det er stor forskjell på å ha et arrangement nå og i begynnelsen av 2000-tallet, for eksempel med hensyn til vakthold. I dag har vi et veldig godt samarbeid med vaktselskap, politi og Rakkestad kommune.

Gatebil har også fått mye oppmerksomhet på grunn av voldtektssaker, som stadig vekk dukker opp i forbindelse med arrangementene deres, i hvert fall på Rudskogen. Hvordan er det å ha et slikt stempel hengende over seg?

– Det er selvfølgelig ikke noe gøy. Det er noe vi og samfunnet gjerne skulle vært foruten. Det positive hos oss er at vi har et kjempeapparat rundt, som fanger opp veldig mye. Vi har ikke noe mørketall her.

Hvordan ser framtida til Gatebil ut?

– Vi har planer om å forsette med samme antall festivaler, altså tre i Norge og to i Sverige. Det at vi har fått et veldig godt fotfeste i Sverige er moro. Hvem vet, kanskje vi også utvider til Danmark på sikt.

Blir det å se noen elbiler på Gatebil etter hvert? Er de i det hele tatt velkomne på arrangementet deres?

– Det har allerede vært noen få som ha kjørt med elbil på banen her, men det er bilfabrikantene som egentlig styrer når dette tar skikkelig av. Vi har øynene åpne for elbiler, så lenge vi får sikkerheten til å fungere. En dag kommer det til å kjøre mange elbiler rundt her hos oss, det er det ingen tvil om. Det ville vært naivt å lukke øynene å si at vi ikke skal ha det. At det fortsatt vil være fossilt drivstoff på Gatebil om 10 år også, det er sikkert, men det vil komme flere og flere elbiler.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– Verkstedhåndboka.

Hva gjør deg lykkelig?

– Avslapning og tur med familien på fjellet eller til utlandet.

Hvis du først skulle ut på en ekte bilferie, hva er så den beste roadtripbilen?

– En Porsche 911, dundrende nedover Tyskland, gjennom Østerrike og over til Italia. Helst en GT3 RS eller Turbo S.

Hvem var din barndomshelt?

– Faren min, kanskje.

Hva misliker du mest ved deg selv?

– Jeg kan noen ganger bli fryktelig sinna.

Hva gjør du når du skeier ut?

– Da reiser vi på ferie med familien, eller så blir det en tur til Vegas med gutta. Kanskje heller det siste.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot eller for?

– Lydproblematikken for racerbilbaner.

Er det noe du angrer på?

– Ja, at jeg ikke fulgte mer med i engelsktimen.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Det har jeg allerede gjort, riktignok i en skiheis. Dersom det hadde vært mørkt og fint, måtte det ha vært med kjerringa. Ellers kollegaene mine. Da kunne vi ha løst enda flere verdensproblemer.