Debatt

Med rett prioritet og politisk smidighet kan ny kanalbru stå ferdig alt i 2025

Nylig kunne vi lese at Moss Høyre mente det var fullt mulig å få på plass en ny kanalbru før 2028 om de rette grepene tas. Dette synspunktet støttes fullt ut – og brua vil kunne være ferdig lenge før det, trolig alt mot slutten av 2025, om man bare setter i gang.

For å komme i gang bør posisjonen i Viken og Moss snarest mulig iverksette et forprosjekt, skriver Christian Wines.
For å komme i gang bør posisjonen i Viken og Moss snarest mulig iverksette et forprosjekt, skriver Christian Wines.
Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det ville vært en kjærkommen «julegave» til Moss by, og Jeløyas befolkning og næringsliv især.

For å få til dette må fokus være å bytte ut nåværende bru med en ny firefelts bru – men med bedre forhold for syklende og gående. Om man tar utgangspunkt i at den nye brua stort sett blir lik dagens bru, bør brua kunne prosjekteres og bygges i parallell med utarbeidelse av ny reguleringsplan – og dermed vil man kunne spare mye tid.

For å komme i gang bør posisjonen i Viken og Moss snarest mulig iverksette et forprosjekt med målsetting om å klargjøre teknisk løsning, både for fundamentering, brudesign, og midlertidig veiforbindelse. Et slikt prosjekt vil også kunne bidra til å redusere prosjektrisiko og bidra til at selve gjennomføringen blir mest mulig smidig uten store overraskelser. Når alt er klart kan selve produksjons- og utskiftningsjobben settes ut på anbud, enten som en totalentreprise, samspillskontrakt for prosjektering etterfulgt av anbud på selve byggingen, eller som flere delprosjekter.

Uten å gå for mye i detalj anbefales at man kun ser på en enkel stålbru (ikke klaffebru!) tilrettelagt for fire kjørefelt, med påhengte gang- og sykkelfelt på begge sider. Parallelt med opprettelse av nye brufundamenter vil de nye brumodulene kunne prefabrikkeres før de fraktes sjøveien på lektere til Moss. De to påhengte modulene for gang- og sykkelfelt kan bygges i kompositt og heises på plass når hovedbrua er montert. Dette gjør at brua blir lettere, raskere å montere, mindre vedlikeholdskrevende, samt at gang- og sykkelveien blir bedre atskilt fra biltrafikken enn på dagens bru.

Så om man virkelig vil – dette er mulig å få til.

Hold deg oppdatert. Få ukentlige nyhetsbrev fra Dagsavisen Moss Dagblad.

Powered by Labrador CMS