Nye takter

Susanna og suset fra kassettene

Susanna hyller både musikkassettens og uroens poesi på sin andre utgivelse med dikt av Charles Baudelaire, «Elevation».

---

5

MUSIKK

Susanna

«Elevation»

SusannaSonata

---

Susanna Wallumrød har under bare fornavnet utgitt flere album hvor hun har kombinert sin egen klangsterke verden med andre kunstuttrykk. Blant manges favoritter er utgivelsen som tok utgangspunkt i diktene og tekstene til franske Charles Baudelaire (1821-1867), «Baudelaire & Piano». Her brakte hun på spartansk vis og kun med sin egen fantastiske stemme og pianoakkompagnement, «klarhet i Baudelaires lumre og dunkle bearbeidelser av sine egne redsler, seksuelle labyrinter og mørke opplevelser i storbyen slik han opplevde Paris’ bakgater på midten av 1800-tallet», som det het i Dagsavisens anmeldelse av albumet fra 2020.

Forelegget den gang var dikt hentet fra den nesten mytiske samlingen «Les fleurs du mal» («Ondskapens blomster»), og til sitt nye album «Elevation» – som også framstår som ett av albumets aller vakreste kutt – har hun plukket et nytt knippe «blomster» fra Baudelaire. Han var en fransk forfatter, oversetter, poet og åndelig rusrebell som med sitt komplekse og jagede sinn ble offer for et liv det ikke er mulig å overleve. Han ble da også bare 46 år gammel, men etter hans død vokste renommeet rundt både poesien og dagbøkene hans, og oversettelsene av særlig Edgar Allen Poe til fransk. Igjen er det blant annet britiske Anthony Mortimers nyoversettelser av Baudelaires dikt til engelsk som ligger til grunn for Susannas valg, men «Elevation» er mer vidstrakt, og la oss kalle det dypere. Dette gjør den til noe annet enn «bare» en «Baudelaire & Piano Vol. 2».

Susannas stemme og vokale tilnærming til poesien og kunstuttrykkene hun utforsker er nyanserte og tolkende, og på de nye låtene bærer den krystallklart over hennes eget pianospill, men lydbildet bygges ut så vel i volum som i atmosfære gjennom blant andre Stina Stjerns lydmalende bruk av kassettbåndopptak som flyter, suser og bukter seg under og mellom låtene som noe mystisk og lokkende. Tjern har med sine lydbånd og kassetter vært med Susanna live en rekke ganger, og ikke minst på albumet «Garden Of Earthly Delights», oppkalt etter og inspirert av hovedverket til altermaleren Hieronymus Bosch.

«Elevation»

Kassettformatet er noe Susanna rent konkret har tatt i bruk igjen også i distribusjonen av musikken sin. I måten Stjerns lydkunst maner fram bilder på egen hånd, blir hennes bidrag noe mer enn nostalgiske glimt av et for mange for lengst tilbakelagt format. Og som en forsterker av det soniske sorlet har Susanna invitert inn den franske musikeren, improvisatoren og vokalisten Delphine Dora. Hun spiller piano og synth, men bringer med seg diverse feltopptak inn i helheten. På den Tjern-komponerte instrumentalen «Light Up Your Eyes» formelig tenner de susende båndene og den magnetiske støyen og naturlydene opp under en stemningsmettet oppbygning av fantasier, klanger og støy, hvor man hører det man kan tenke seg er åtselfugler, forråtnelse og nedbrytning.

At albumet prydes av tegningene til den okkulte amerikanske kunstneren Marjorie Cameron forsterker de underliggende stemningene og demonene som også Baudelaire så for seg, som i «Destruction»:

«The Devil, busy at my side, infects

The air with vague impalpable unrest;

I swollow it and feel it burn my lungs

and swell them with an endless guilty lust»

Susanna Wallumrød, her under Oslo Jazzfestival 2019.

I den helt andre enden av den musikalske produksjonsskalaen finner vi kutt som «Les vin de Amantes», med nesten høystemte og gjennomgående sakrale vokalbøyninger der stemmene vikler seg flerstemt inn i hverandre, og «Alchimie de la Douleur», hvor Dora bidrar til en resitering av den franske originalteksten uten akkompagnement. Men ut fra det tilsynelatende kjølige og nøytrale maner hun fram den poetiske gjenklangen i ekkoene fra Baudelaires mørke sarkofag. Den samme teksten åpner for øvrig åpner hele albumet, men da i Mortimers engelske oversettelse («Alchemy of Suffering») og i en vakker komposisjon hvor Susannas stemme svever krystallklart over avgrunnen, godt hjulpet av minnet om den tristeste av alle alkymister, Hermés:

«Gold becomes iron through your spell

And paradise in living hell:

In heavy sheets of cloud I see

The shrouded corpse of all I love

An on celestial shores above

I build immense sarcophagi»

Som på forrige album er det Deathprod (Helge Steen) som har produsert sammen med Susanna selv, og han ivaretar balansen mellom Susannas visjoner, den varierte vokalen og de på samme tid lette og mektige lydteppene som skapes i spennet mellom Stjerns innimellom svært forsiktige båndhviskninger og Doras inntrengende opptak av det nesten umerkelige.

Charles Baudelaire.

Baudelaire selv skrev blant annet ut fra spenningen som oppsto mellom det åndelige og sanseverdenens fantasier og den raskt framvoksende industrialismen, og på finurlig og nydelig estetisk vis favner Susanna denne spennvidden med bruken av kassettens iboende elektroniske bestanddeler som her lar seg omskape til en ambient musikalsk puls. Et av sporene der alle tre uttrykkene smeltes perfekt sammen er «L’aube Spirituelle», med Doras deklamasjon, fuglekvitter, Susannas eteriske koring i bakgrunnen og suset fra kassettene. Det er også ett av flere Dora krediteres for som komponist på albumet.

Susanna har for lengst manifestert seg som en av våre mest produktive artister også i studiosammenheng, og turnerer ulike prosjekter om hverandre også live. Bare de siste to-tre årene har hun gitt ut nevnte «Garden Of Earthly Delights» (med bandet Susanna & the Brotherhood of Our Lady), «Baudelaire & Piano» og «Live» (med David Wallumrød). I tillegg kom på tampen av fjoråret en versjon med prøveinnspillingene av det Gunvor Hofmo-inspirerte albumet «Jeg vil hjem til menneskene» fra 2007, som ble trukket tilbake fra markedet på grunn av en konflikt med det opprinnelige plateselskapet om avregninger av verdelagsmidler. Nå ligger «Elevation» her og det er nok et formidabelt album fra Susanna, et fascinerende, rikt og spill levende kunstverk og noe av det mest komplekse som hun har skapt selv så enkelt og spartansk det tidvis måtte låte. Tittelkuttet, åpningssporet «Alchemy of Suffering» og den fantastiske melodiske og underforstått lumre «Invitation To The Voyage» er de sterkeste låtene i tradisjonell forstand, alle komponert av Susanna, og særlig det siste tar oss med mot en horisont hvor kun fantasien kjenner grensene.



Mer fra Dagsavisen