---
Maridalen
Bortenfor
Jazzland
---
---
Kristiansen/Vemøy
Hymns Of Longing
Kirkelig Kulturverksted (kommer 1. april)
---
Trioen Maridalen gjorde seg fordelaktig bemerket med sitt selvtitulerte debutalbum i 2021. De kommer raskt tilbake. Jonas Kilmork Vemøy (trompet), Anders Hefre (saksofon) og Andreas Rødland Haga (kontrabass) omtaler musikken sin som kammerjazz. Mye av samspillet er av den lavmælte sorten, noen ganger nesten hviskende. Det meste går rolig for seg, i en melodiøs, imøtekommende form som burde ha bred appell. De skrur bare opp tempoet i «Sandermosen», oppkalt etter en jernbanestasjon i området, i en trampende togrytme.
Plata er virkelig spilt inn i Maridalen, i den gamle kirka der. De tre deler komposisjonene seg imellom, uten store skillelinjer. Lydbildet utvides med pianisten Aleksander Sjølie og pedal steel fra Emil Brattested på enkelte spor. Steelgitaren er et instrument som oftere tar veien over fra countrymusikken til jazzen, som den naturligste ting i verden. Det gruppa bruker av perkusjon er rent fysisk, som knipsingen som setter i gang albumet i «På nye eventyr».
[ Moskus: Noe av det mest unike i norsk jazz ]
Alt i alt er Maridalen en nytelse å høre på. Når de spiller «Bilder fra en film» skjønner vi at det må ha vært en fin film. Avslutningen «I havn» kommer med forsiktig nynning, som en stemningsfull, ettertenksom konklusjon.
Av de tre medlemmene i Maridalen er det Jonas Kilmork Vemøy som har markert seg lengst. For ti år siden var han med i Pixel, som spilte seg opp og fram som et av de mest aktive nye jazzbandene, men forsvant etter tre album i 2015. Det kom imidlertid flere gode sololøp fra medlemmene, med Ellen Andrea Wang, Harald Lassen og nå Vemøy, som i tillegg til albumet med Maridalen er med på et helt annerledes, men like vakkert album som kommer neste uke.
[ Helge Lien Trio og HÜM - pianotrioer i toppklasse ]
På «Hymns Of Longing» spiller trompetisten sammen med Øyvind Kristiansen på piano. Disse salmene om lengsel er en oppfølger til fjorårets «Hymns Of Compassion», salmer om medfølelse. En instrumental samtidskommentar mot et mørkt bakteppe, som de beskriver det selv.

Uten at det går på bekostning av klarheten i trompet- og pianospillet tar de to i bruk elektronisk atmosfære for å forme lydbildet. De sampler også salmesang fra eldgamle 78-plater, såkalte «steinkaker». Dette skaper en forunderlig, tidløs effekt som gjør musikken både spesiell og spennende.
[ Bugge Wesseltofts nye album: En trøst i harde tider ]
Duoen tar for seg både «Abide With Me» («O, bli hos meg») og «Nearer My God To Thee» («Nærmere deg min gud»), men salmene får en form som gjør dem helt nye. Deres egne komposisjoner føyer seg fint i helheten, som stillferdige meditasjoner med følsom dybde.
Også dette albumet er spilt inn i vigslet rom, Kulturkirken Jakob, med Erik Hillestad som produsent. Her fremfører Vemøy og Kristiansen denne musikken igjen langfredag, 15. april.

